Árpád
-2 °C
3 °C

A Canon temetni kezdte a tükörreflexes fényképezőgépeket

NAK 6975 1
2018.11.15. 10:14

Bő egy hétig nyüstölhettem a Canon EOS R-t, a japán cég új, full frame-es, tükör nélküli cserélhető objektíves fényképezőgépét, ezzel közelebbről megismerkedhettem a vérre menő MILC-harc nemrég bemutatott, negyedik főszereplőjével (full frame, azaz teljes képes MILC fényképezőgépet idáig a Sony, a Nikon, a Canon és a Panasonic mutatott be, igaz az utóbbitól a Lumix S1 és S1R csak jövő év elején kerül a boltokba). A Nikon Z7 és a Canon EOS R piacra kerülése kétségkívül azt jelzi, hogy a nagy gyártók mostanra felvették a kesztyűt, amit az első MILC kamerát (2008: Lumix DMC-G1) megalkotó Panasonic és az első full frame-es MILC-et (2013: Alpha 7 és Alpha 7R) bemutató Sony dobott eléjük, és ezzel a fölső kategóriás – mondjuk úgy, hogy félprofi-profi – fényképezőgépek piaca végképp átalakulni látszik.

Hogy hosszú távon tényleg kikopnak-e a digitális tükörreflexes (DSLR) kamerák, nehéz még most, a MILC-forradalom elején megjósolni, de nem kell ahhoz nagy bátorság, hogy a tesztelési időszak végén azt mondjam: 

az EOS R is beveri a maga szögét a behemót, sok mozgó alkatrészt tartalmazó, zajos DSLR-ek koporsójába.

Sőt, kicsit összevetve a korábban tesztelt Nikon Z7-tel, azt is mondhatom, hogy kicsit nagyobb lendülettel teszi ezt, mint a fő versenytárs. Mindjárt kiderül, miért.

A Canon Hungária a következő szettet adta kipróbálásra:

  • Canon EOS R váz
  • Canon RF 24-105mm f4
  • Canon RF 50mm F1.2L USM
  • Canon RF-EF adapter

Az RF-EF adapternek köszönhetően a már régebb óta meglévő, szeretett-dédelgetett Canon objektíveket is fel lehet rakni a MILC vázra, de az igazat megvallva ezzel nem sokat foglalkoztam, hiszen a felszerelésben igazi nagyágyúként ott volt az 1.2-es fényerejű fix 50-es lencse, ami az új MILC-hez fejlesztett Canon-objektívek közt talán a legkívánatosabb darab. De inkább nem szaladok ennyire előre, az ötvenes éjjellátó gyöngyszemről kicsit később ejtek pár szót.

Ami szembetűnik a gépet kézbe véve, hogy jóval kisebb és könnyebb, mint a jól megszokott Canon DSLR vázak. Mivel nincs már benne tükörakna és a pentatükör, a váz jóval karcsúbb, vonalai letisztultabbak, kevesebb rajta a gomb és kezelőszerv, mégis valahogy minden a helyén van, könnyen megszokható elrendezésben, a markolat is kényelmes, a borítás kellően kellemes. Napi szinten egy Canon 5D Mark III DSLR-t használok, és Canon-használóknak biztos megnyugtató lesz hallani, hogy meglepően könnyen ment az átállás. Ez persze nem feltétlenül vonatkozik mindenkire, egy fotós például You Tube-on fakadt ki egy 11 perces videóban, hosszasan sorolva az EOS R szerinte nem felhasználóbarát megoldásait. Mellesleg kevés dologban van igaza, ha kicsit mélyebben elmerült volna a gép menüjében (RTFM), rájöhetett volna, hogy

a kezelőszervek közül szinte minden testreszabható,

így a videóban felsorolt vádak – hogy pl. milyen sok gombnyomással lehet szerinte felvételmódot választani – java része nem áll meg.

Innováció vs tradíció

Azt érdemes tudni, hogy az EOS R még nem a MILC zászlóshajója a Canonnak, ha minden igaz, a csúcsgépet 2019 derekán mutatják be. Ezért nem teljesen állja meg a helyét a Nikon Z7-tel való összehasonlítás, de a két gép közti különbségek jól mutatják, hogy a két cég eltérően közelíti meg a MILC-fejlesztés kérdéseit.

Dióhéjban talán úgy lehetne ezt megfogni, hogy a Nikon igyekezett a DSLR-jeiben megszokott műszaki és dizájnmegoldásokat megtartva szép MILC-gépet alkotni, míg a Canon tervezőmérnökei bátrabban változtattak és hoztak be új megoldásokat, a korábbiaktól jobban, markánsabban elkülönülő fényképezőgépet dobva piacra. 

Az újító szándék kifejezetten tetten érhető a képkereső mellé, jobb oldalra elhelyezett érintéssel, simítással vezérelhető kétirányú, hosszúkás csík esetében.

Erre az érintőcsíkra tetszőleges funkciót ráprogramozhat a fotós, én megtartottam a fényérzékenységet (ISO) ami az alapbeállítás volt a kézhez kapott kamerán.

Ilyen technikai újítást még nem láttam más fényképezőgépben, és apróság ugyan, de roppant érdekes volt látni, hogy a megszokott tárcsák és nyomógombok mellett valami új megoldás született a kezelőszervek terén. (Az már más kérdés, hogy mennyire szeretik meg a felhasználók, nekem például sokáig volt vele gondom, mivel véletlenül hozzáérve rendszerint elállítódott az ISO-érték, mire rájöttem, hogyan lehet levédeni a véletlen érintésektől.)

A fény leképezése

A Canon az eljövendő MILC gépeihez eddig négy totál új RF objektívet dobott piacra, ezek már kifejezetten az új típusú bajonetthez valók:

  • 35mm f/1.8 IS Macro STM
  • 50mm f/1.2L USM
  • 24-105mm f/4L IS USM
  • 28-70mm f/2L USM.

Jegyezzük meg, hogy ez is hatalmas lépés a gyártónak, új bajonettet – az EF-csatlakozót – 1987-ben mutattak be utoljára, most az RF-nek hála kihasználható a bajonett és a képalkotási sík közötti bázistávolság-csökkenés, arról nem is szólva, hogy az RF-bajonett új érintkezőtüskéket is kapott, új lehetőségeket nyitva ezzel a váz és az objektívek közti kommunikációban.

A négy új objektív közül, mint fentebb említettem, kettőt adtak a géphez. Nyilván nem volt gond a 24-105-ös alapzoommal, szépen rajzoló igásló, de igazat megvallva a bámulatos fényerejű fix 50-es volt, amit úton-útfélen a vázra feltekertem, és a tesztidőszak alatt szinte csak azzal használtam a fényképezőgépet. Azt gyanítom, hogy csak keveseknek kerül majd a karácsonyfa alá ebből a lencséből, a több mint 800 000 Ft-os ár jól mutatja, hogy milyen csúcskategóriás kiegészítőről is van szó. (Az alábbi galériában az EOS R-rel készült tesztképek láthatók, úgy ahogy a gépből kijöttek, csupán leméreteztem az eredeti .jpg fájlokat, más képszerkesztési lépés nem volt:)

Az elérhető négy RF-objektív közül ennek a legnagyobb a rekesznyílása, a tíz lamella ha teljesen ki van nyitva, csak úgy ömlik be a lencséken a fény. A mélységélességgel megunhatatlanul sokat lehet játszani, gyenge fényviszonyok közt is gyönyörűen kiexponált képek készíthetők vele, a bokeh szerelmesei pedig egyenesen elalélnak a gyönyörűen elmosott hátterek, szinte tökéletes kör alakú fényfoltok láttán. Az, hogy az objektív fókuszmotorja nemcsak gyors, de szinte teljesen néma is, hogy a por- és nedvességálló kialakításnak köszönhetően az objektív masszív és igénytelen, hogy a lencsék speciális bevonata kiváló képminőséget eredményez, már igazán csak hab a tortán.

Fölső kategória

Ha már képminőségről van szó, nem igazán lehet mit szemére vetni az EOS R-nek, illetve – nehezen megfogalmazható ítélet ez –, de talán az éjszakai fényképezés során készült képeket érzem kissé úgymond "laposabbaknak", kevésbé ütőseknek. A MILC gépek nagy előnye, hogy felcsapódó tükör híján nincsenek apró bemozdulások az elkészült képen (hosszú záridőknél jellemző ez, illetve 30-50 megapixeles képeken vehető észre leginkább), nincs ez másként az EOS R esetében sem. És ha néma üzemmódba állítjuk a gépet, akkor még a redőnyzárat is ki lehet iktatni az exponálás folyamatából, aminek köszönhetően tökéletes csendben tud működni a gép. Mindennek van persze hátulütője is: a folyamatos szenzorhasználat gyorsabban meríti az akkumulátort, nem árt, ha van nálunk több pótaksi is, mert egy egész napos, videófelvételekkel súlyosbított túra közben szinte biztos, hogy szükség lesz rájuk. (Ebből a szempontból jó hír, hogy az egyes Canon DSLR-eknél használatos LP-E6 gyári akku illik az EOS R-hez is, nekem a fotós táskában megbújó régebbi aksik mentettek meg egy hosszú fotós hétvégét.)

Fölmerül a kérdés, hogy kiknek ajánlható az EOS R, kiket célzott meg vele a Canon? Tudása és ára alapján mindenképp fölső kategóriás gépről van szó (csak a váz 800 000 Ft körüli áron kapható). Viszont csak négy kifejezetten hozzá fejlesztett objektívet lehet kapni, így azt gyanítom, hogy a profi fotósok még valószínűleg hosszú ideig ragaszkodni fognak a DSLR-ekhez a nagy nehezen összegyűjtött objektívparkjuk miatt. Igaz ugyan, hogy adapterrel a jól bevált lencsék is használhatók, de ez valamelyest körülményes, és olyan kimozdulás a komfortzónából, amit feltehetően csak fokozatosan lépnek majd meg. Nagyban számíthat viszont a Canon a tehetős early adopterekre, akik szeretik az újdonságokat és pénzük is van azokat kipróbálni, illetve a profi minőségre vágyó amatőrökre, valamint a fotózás világába frissen belépőkre, akik számára a MILC gépek már maguktól értetődő, korszerű alternatívát jelentenek a tükörreflexes mamutokkal szemben.

Főbb műszaki adatok:

  • Képérzékelő: 36×24 mm-es, 6720×4480, 30,3 megapixeles, Dual Pixel CMOS, aluláteresztő szűrővel, beépített érzékelőtisztítással, DIGIC 8 képfeldolgozó processzorral
  • Cserélhető objektívekhez bajonettzár: RF (az EF és EF-S objektívek az Mount Adapter EF-EOS R, Control Ring Mount Adapter EF-EOS R, Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R objektívadapterekkel csatlakoztathatók. Az EF-M objektívek nem kompatibilisek.)
  • ISO-érzékenység: 100–tól 40 000-ig, ami lefelé 50-ig, fölfelé 51 200 és 102 400 értékig bővíthető
  • Zár: elektronikus redőnyzár, csöndes CMOS-érzékelőkiolvasás
  • Zársebesség: 30–1/8000 mp (1/2 vagy 1/3 lépésenként) + Bulb
  • Kereső: 3,69 millió képpontos (1280×960), 0,5”-es színes OLED
  • Kijelző: 8,01 cm-es (3,15"), kb. 2,1 millió képpontos Clear View LCD II érintőképernyő, foltosodásmentes, megerősített
  • Kapacitív módszer és menüfunkciók, gyorsvezérlő beállítások, lejátszási műveletek, nagyított kijelző. AF-pont-kiválasztás álló képeknél és videóknál, érintéssel kioldható állóképes fotózás közben.
  • Beépített vaku: nincs
  • Vakupapucs: E-TTL II automata, EX Speedlite vakukkal kompatibilis
  • Felvételkészítési módok: intelligens jelenetválasztó automata, rugalmas előválasztó AE, programautomatika, idő-előválasztó AE, rekesz-előválasztó AE, manuális, bulb, és egyedi (3 db)
  • Videó: intelligens jelenetválasztó automata, programautomatika, idő-előválasztó AE, rekesz-előválasztó AE, manuális, bulb, és egyedi (3 db)
  • Képstílusok: Auto, Normál, Portré, Tájkép, Finom részlet, Semleges, Élethű, Monokróm, egyedi (3 db)
  • Képfeldolgozás: csúcsfényárnyalat-elsőbbség, automatikus megvilágítás-optimalizálás, zajcsökkentés hosszú expozíciónál, zajcsökkentés nagy ISO-érzékenységnél, objektíves optikai korrekció (vinyettálás, kromatikus aberráció korrekciója), átméretezés, kroppolás, képkiegyenesítés, RAW képek feldolgozása, többszörös exponálás, HDR
  • Felvételi módok: egy kép, gyors sorozatfelvétel, lassú sorozatfelvétel, csendes egyes, csendes sorozatfelvétel, önkioldó, sorozatfelvétel (max. 8 kép/mp, max. 5 kép/mp AF követéssel), felvételi időzítő, 4K time-lapse videó
  • Fókuszálás: 5600 fókuszpont, érintéssel vezérelhető manuális élességállítás (a kép 5-szörös vagy 10-szeres nagyítása az érintőképernyő bármely pontján)
  • Autofókusz: Dual Pixel CMOS AF (Arcfelismerés és AF-követés, 1 pontos AF, AF-terület és AF-zóna bővítése, érintéses kioldás
  • Fénymérés: valós idejű kiértékelő fénymérés képérzékelővel (384 zóna), részleges fénymérés, szpot fénymérés, középre súlyozott átlagoló fénymérés
  • Fájltípusok: JPEG, RAW, C-RAW és Dual Pixel RAW, MP4
  • Videó: 4K (16:9) 3840 × 2160, Full HD, HD
  • Mikrofon: beépített sztereó mikrofonok (48 Khz, 2 db 16 bites csatorna)
  • Víz- és porálló: igen
  • Intelligens tájolásérzékelő szenzor: van
  • Csatlakozási lehetőségek: USB 3.1 USB C, HDMI mini, Wi-Fi, Bluetooth, audio be- és kimenet (sztereó mini jack), E3 típusú csatlakozó (távvezérlő-csatlakozó)
  • Memóriakártya: 1 db SD/SDHC/SDXC vary UHS-II
  • Áramforrás: LP-E6N, LP-E6 lítium-ion akkumulátor
  • Váz: magnéziumötvözet üvegszálas polikarbonát részekkel
  • Üzemi feltételek: 0–40 °C, legfeljebb 85% páratartalom
  • Váz mérete: 135,8 × 98,3 × 84,4 mm
  • Váz tömege: kb. 580 g (kártyával és akkumulátorral: 660 g)

Címlapkép, nyitókép: a Canon az idei Photokinán mutatta be az EOS R-t (Nagy Attila Károly/Index)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?