Vince, Artúr

Százmillió éves, borostyánba zárt madártollat találtak

2018.12.16. 19:23

A dinoszauruszok korából származó, nagyjából százmillió éves madártollat – egy farktollat – talált borostyánba ágyazódva egy nemzetközi kutatócsoport Kínában. Cou Csinmej, a kanadai-kínai kutatócsoport tagja elmondta, hogy míg a legtöbb madártollat fosszilizálódott állapotban fedezik fel, ennek a leleltnek az a különlegessége, hogy az áttetsző borostyánban látni lehet a toll háromdimenziós felépítését, és ezzel sokkal több információhoz jutnak.

„A toll a földtörténeti kréta korszak kezdetéről származik, amely fontos időszaka volt a madarak evolúciójának. Ez a korszak mutatja meg, hogyan alakultak át bizonyos dinoszaurusz-típusok madarakká” – tette hozzá Hszing Lita, a Kínai Földtudományi Egyetem adjunktusa, a kutatócsoport vezetője.

A borostyánban fennmaradt farktollra Mianmar északi részén, a Hukawng-völgyben bukkantak a kutatók. Ez a térség nagyon gazdag borostyánlelőhelynek számít. A borostyán meg tudja őrizni a különböző lágy szöveteket, s ezek a leletek így értékes paleontológiai információkkal szolgálhatnak - magyarázta Hszing.

A kutatást a Journal of Palaeogeography című folyóiratban publikálták.