300 millió dollárból mentené meg a Facebook a kisebb újságokat

2019.01.15. 17:59 Módosítva: 2019.01.15. 18:00

Három év alatt összesen 300 millió dollárt, azaz nagyjából 85 milliárd forintot költene a Facebook a helyi ügyekkel is foglalkozó, kisebb szerkesztőségek megsegítésére világszerte, írja a Reuters.

A céget korábban sokat kritizálták amiatt, hogy az üzleti modellje nagyban megnehezíti a reklámbevételekből élő, ingyenesen olvasható online sajtót, mivel a közösségi oldal felhasználóról gyűjtött részletes adatok felhasználásával olyan olcsó és hatékony hirdetési lehetőséget biztosított a cégeknek, amire korábban nem volt példa a reklámok történetében.

GettyImages-1073124946
Fotó: Jack Taylor / Getty Images Hungary

A Facebook már korábban is jelezte, hogy befektetnének a hírszerkesztőségekbe, de a kezdeti tervek alapján ezért cserébe szorosabb együttműködést vártak volna a sajtótermékektől, hogy az előállított tartalmakat minél nagyobb arányban alakítsák a közösségi oldalon való közléshez. Ezt akkor rengeteg kritika érte, mivel még inkább kiszolgáltatottá tette volna az újságokat az óriáscégnek. Az új bejelentés azonban ilyet nem említ, pusztán csak támogatást jelentene a reklámbevételeiket elveszítő sajtónak, bár ennek a részletei még nem ismertek.

"Harcolni fogunk az álhírek és a félretájékoztatás ellen és a közösségi oldalon terjedő alacsony színvonalú hírszolgáltatások ellen. Egyúttal segítjük a felelősségteljes helyi sajtó működését" – nyilatkozta Campbell Brown a Facebook által alapított Global News Partnerships (Globális Hírszolgáltatási Együttműködés) elnöke.

Az biztos, hogy első támogatásokat az Egyesült Államokban fogják kiosztani, forrást biztosítanak helyi tudósításoknak, valamint közösségi újságíró tanfolyamokat is szerveznek, ami nagyjából azt jelenti, hogy állampolgárokat tanítanak meg hírek, tudósítások megírására, valamint ezeket a betanított sajtósokat segítenek bejuttatni már meglévő szerkesztőségekbe. A tanfolyamokat különböző újságíró-szervezetekkel együtt fogják kidolgozni. Az egyik ilyen közreműködő szervezet elnöke szerint a cégnek elemi érdeke, hogy megbízható forrásokból érkező hírek terjedjenek rajta, hiszen így jobb felhasználói élményt tudnak biztosítani az oldal látogatóinak.

Nehéz elképzelni, hogy fog ez kinézni, amikor kényes politikai ügyekről, korrupcióról, visszaélésekről, társadalmi konfliktusokról kell majd a Facebook által finanszírozott újságíróknak beszámolni. Például, amikor kiterjesztik globálisan a programot, és Magyarországon is megjelenik, akkor arra mondjuk hogyan reagálna a vidéki, helyi lapokat szinte monopolhelyzetben uraló kormánysajtó, és arra a reakcióra mi lesz az óriáscég válasza.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM