Klaudia
0 °C
12 °C

Nem velünk van a baj, hanem a felhasználói szerződésekkel

2019.02.13. 13:39

Két jogász professzor végigolvasta ötszáz népszerű amerikai weboldal felhasználói szerződését, és megállapították, hogy azok 99 százaléka egyszerűen olvashatatlan, meghaladják azt a szintet, amelyen az amerikai felnőttek olvasni képesek. Mégis betartatják a bennük foglaltakat. 

Akadémiai újságok cikkeihez hasonlíthatók ezek a szerződések

Magyar szemmel nézve ez még több problémát jelenthet, amennyiben nincsenek lefordítva a dokumentumok, hiszen idegen nyelven kell megküzdeni velük.

Miközben a felhasználóktól jogi szempontból elvárják, hogy elolvassák a szerződéseiket, a vállalkozásoktól senki sem követeli meg, hogy olvashatóan és érthetően írjanak

- írták a kutatók az SSRN (Social Science Research Network) által publikált kutatómunkájukban. Az egyik szerző, Samuel Becher ledöbbent ettől az aszimmetriától, és annak lehetséges következményeitől.

Ez mindjárt meg is magyarázza, hogy miért kattintja be mindenki automatikusan, hogy elolvasta a felhasználói szerződést, és egyetért vele, anélkül, hogy ezt tényleg megtette volna.

Samuel Becher és kollégája, Uri Benoleil, akik az izraeli Ramat-Gan jogi és üzleti egyetemen dolgoznak, széles körben elfogatott olvashatósági teszteket alkalmaztak a jogi dokumentumokra (ezek a Flesch-Kincaid és a Flesch Reading Ease tesztek). 

Az olvashatósággal foglalkozó tanulmányok többsége azt sugallja:

a fogyasztók által olvasott írásokat olyan egyszerűen kell megfogalmazni, hogy azok nyolc általánossal érhetők legyenek

Ehhez képest a felhasználói szerződések olyan bonyolultak voltak, hogy a tesztek alapján azok megértéséhez legalább 14 évnyi tanulás, vagyis minimum egy gimnázium, és még némi egyetem vagy főiskola elvégzése kell.

(Motherboard)

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!