Benedek
-2 °C
14 °C

Sikeresen kapcsolódott a Nemzetközi Űrállomáshoz a SpaceX új űrhajója

Screen Shot 2019-03-03 at 11.37.54 AM (2) copy.png
2019.03.03. 12:28 Módosítva: 2019.03.03. 14:33

Magyar idő szerint vasárnap 11 óra 51 perckor sikeresen kapcsolódott a SpaceX új űrhajója a Nemzetközi Űrállomáshoz. A Crew Dragon szombat reggel indult útnak az ISS-hez, a Demo-1 küldetéssel a NASA és a SpaceX együtt teszteli, hogy képes-e a magáncég saját fejlesztésű űrhajója embereket vinni az űrállomásra.

A sikeres szombati start után bő egy napot vett igénybe, míg az űrhajó megközelítette az ISS-t, hogy aztán vasárnap élő közvetítésben kezdődhessen meg a dokkolás.

A Crew Dragon először kb. 130 méterre közelítette meg az ISS-t, majd a SpaceX földi irányítóközpontja egy előre tervezett paranccsal visszább manőverezte az űrhajót, kb. 185 méterre, ahol egy ideig a távolságot tartva együtt repült az űrállomással. Aztán újabb megközelítés következett (az ISS-hez képest 20 centiméter/másodperces relatív sebességgel), aminek végén már nagyon közel, húsz méterre állt meg a Crew Dragon. Mindezzel az űrhajó manőverezőképességét, irányíthatóságát tesztelték. Az "állt" szó persze becsapós, a követítést nézve valóban úgy tűnhetett, mintha mozdulatlanul lebegett volna az űrhajó, de valójában másodpercenként 7365 méteres sebességgel (26 524 km/óra) száguldott a 412 kilométeres magasságban az ISS-sel együtt.

A dokkolás megkezdésére kb tíz perc elteltével adták ki a parancsot. A kapcsolódás első fázisa, a puha ("soft") dokkolás 9 perccel dél előtt történt meg, valahol Új-Zéland térségében. A precíz, első próbálkozásra tökéletes megközelítés végén ekkor ért össze a Crew Dragon rugós karokon lévő dokkológyűrűje az ISS kapcsolódási pontjához. 12 óra 2 perckor a "kemény dokkolást" végző fém kapcsok is működni kezdtek, 12 óra 4 perckor pedig mind a 12 kapocs a helyére került, mechanikailag befejezve ezzel a dokkolás folyamatát.

A kanadai űrügynökség űrhajósa, David Saint-Jacques negyed egykor nyitotta ki az ISS Harmony moduljának belső zsilipajtaját, amivel kezdetét is vették a különféle ellenőrző protokollok. A terv szerint az űrhajósok akkor nyitják majd ki az űrhajó ajtaját, miután az áramellátás vezetékeit és a számítógépes rendszerek kábeleit sikerült csatlakoztatni, illetve meggyőződtek arról, légmentesen kapcsolódik az űrhajó az ISS-hez.

Negyed kettő körül meg is volt a légmentesség ellenőrzése, a Crew Dragon tökéletesen passzolt az ISS-hez, sehol nem szivárgott, szökött a levegő az kapcsolódási ponton. Fél kettő körül kezdték ellenőrizni az űrhajósok, hogy rendben van-e az ISS és a Crew Dragon közti elektromos kapcsolat, hogy rendben megkapja-e az űrhajó a működéséhez szükséges áramot.

Az ISS három dolgozója – Oleg Konyonenko (Roszkozmosz), David Saint-Jacques (CSA) és Anne McClain (NASA) – mindenben a terv szerint, sőt annál még kicsit gyorsabban is haladtak a munkafázisokkal, így a tervezett fél három helyett magyar idő szerint vasárnap délután két óra körül kerítettek sort a Crew Dragon ajtajának kinyitására.

Elős körben az orosz és a kanadai űrhajósok 13:38-kor kinyitották a dokkoló adapter és a nyomás alatt lévő csatlakozó adapter közti ajtót, ami az űrállomást köti össze az űrhajóval. Ezután jött a végső történelmi lépés, a Crew Dragon ajtajának nyitása.

"Úgy tűnik, Ripley jól van" – jelentette Anne McClain Houstonnak, miután benézett a Crew Dragon ajtajának kémlelőnyílásán, vizuálisan ellenőrizve, hogy az űrhajó belsejében minden rendben van-e. (A SpaceX űrhajójában utazó, szenzorokkal ellátott tesztbábut hívják Ripley-nek, a Nyolcadik utas a halál klasszikus sci-fi-horror hősnője után.) McClain űrhajós ezen kívül két kis darab azonosítatlan tárgyat is talált az űrhajó ajtaján, ezeket később megvizsgálják, hogy honnan származnak, melyik alkatrészről és mikor törhettek, szakadhattak le.

Az űrhajósok pár perccel kettő után elkezdtek készülni a belépésre, felvették a légzőmaszkjaikat. Erre azért volt szükség, mert nem lehetett biztosan tudni, hogy az űrhajó belsejének atmoszférája alkalmas-e emberi belégzésre, előfordulhat, hogy valami meghibásodás miatt mérgező gázok (mondjuk üzemanyagmaradék, metilhidrazin és dinitrogén-teroxid) kerülhettek a Crew Dragon belsejébe.

14:06: az űrhajósok megkapták az engedélyt az ajtó kinyitására.

14:07: az ISS legénységének két tagja – az orosz és a kanadai űrhajósok – kinyitották a Crew Dragon ajtaját és belebegtek az űrhajóba.

Oleg Konyonenko és David Saint-Jacques az első két ember, akik beléphettek a SpaceX űrhajójába az űrben.

A két űrhajós rögtön elkezdte a levegő műszeres ellenőrzést, majd a szállítmány kipakolását.14:28-kor meg is lett a levegőminőség-ellenőrzés eredménye, a Crew Dragonba nem került semmiféle mérgező anyag, biztonságos az emberek számára. Az űrhajósok bekapcsolták a szellőztetőket, hogy az űrállomás és az űrhajó levegője összekeveredhessen, ezzel java részt le is zárult a Demo-1 küldetés első fele. Az űrhajó öt nap múlva válik le az űrállomásról, hogy pár órányi utazás után visszatérjen a Földre.

(Borítókép: NASA / You Tube)

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!