Friderika
Index - In English In English Eng

Egy agyi implantátum a gondolatainkból alkot beszédet

2019.04.24. 22:51

A San Franciscó-i Kaliforniai Egyetem kutatói kifejlesztettek egy agyi implantátumot, amely az ember gondolatait beszéddé tudja alakítani – számolt be róla a BBC. A tudósok a Nature nevű rangos tudományos lapban számoltak be eredményeikről, valamint arról, hogy az eszköz új lehetőséget kínál az orvostudományban olyan betegségek kezelésére, amelyekben a beteg elvesztette beszédképességét. Ilyenek például a az agysérülések, a torokrák és a stroke néhány fajtája vagy az agyi idegsejteket károsító betegségek, mint például a Parkinson-kór.

Az agyba ültetett implantátum két lépésben működik. Először elektródák segítségével veszi azokat a jeleket, amelyek a száj, a nyelv, a gége és az állkapocs mozgásáért felelősek. Ezután egy számítógép segítségével az adatokat felhasználva leképezi a beszédszervek mozgását, és szimulálja a beszédet. A végeredmény a BBC felvételén hallható:

A kutatás messze jobb eredményeket ért el, mint azok, melyek az agy egyes szavakhoz kapcsolt jeleit próbálták használni.

Habár ez a technológia sem tökéletes teljesen, az ezzel kapcsolatos kísérlet azt mutatta,hogy a résztvevők közel 70 százalékban megértették, amit a gép mond. Egyik nagy hátránya azonban, hogy olyan agyi sérülések esetén, amelyeknél az eszköz által használt információkért felelős részek károsodtak, nem működik.

106580058 6ef3be30-8967-45be-af8a-56853d737d66
Fotó: Nature

Az agyba ültetett érzékelők géphez kapcsolásával nem először értek el sikert tudósok, azonban a Londoni Egyetem professzora, Sophie Scott szerint fontos megjegyezni, hogy a kutatók munkája még nagyon korai fázisban jár és jelenleg messze van a klinikai alkalmazástól.