László
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Brutálisan rekordrégi gombafosszíliát találtak

2019.05.23. 23:11

Felfedezték a világ legrégebbi gombafosszíliáját. Az egymilliárd éves Ourasphaira giraldae több mint félmilliárd évvel korábbról származik, mint az eddig talált legrégebbi gombafosszíliák, írja az MTI.

A Corentin Loron, a belga Lüttichi Egyetem tudósa vezette kutatócsoport a gomba számos példányát találta meg Kanada északnyugati részének palás kőzetében.  "Mivel az O. giraldae gomba a Grassy-öböl alacsony vízállású területén, a torkolati palás kőzetben konzerválódott, valószínű, hogy a gomba torkolati környezetben élt" - írták a szakértők a Nature tudományos lapban bemutatott tanulmányukban.

A területen élő egyéb élőlények szerves hulladékának felhalmozódása segíthette a gombák növekedését és terjedését. Az O. giralda a kutatók szerint nagy hasonlóságot mutat egy olyan gombacsoporttal, amelyhez a tömlősgombák és a bazidiumos gombák is tartoznak.

A gombák többek között a szerves anyagok lebontása, szimbiózisokban való részvételük és a foszfát megkötése révén kulcsfontosságúak a biológiai körforgás biztosításában. Fontos szerepet játszhattak a szárazföld meghódításában is. A gombák javították a talaj minőségét, a tápanyagfelvételt és a föld feletti produktivitást is, hozzájárultak ahhoz, hogy idővel a növények meghódíthassák a szárazföldet.

Loron és kollégái a fosszíliák alatt lévő talaj korát urán-ólom kormeghatározással mintegy egymilliárd és tízmillió évre tették. A fosszíliák feletti réteg szerves anyagát rénium-ozmiumos kormeghatározással 892 millió évben határozták meg. A megkövesedett Ourasphaira giraldae gomba eszerint 0,9-1 milliárd éves lehet.

Az eddigi legrégebbi, egyértelműen azonosított és meghatározott korú gombákat 410, illetve 450 millió évesként határozták meg.

Azt, hogy valóban egy gombáról van szó, a tudósok a formák és finomszerkezetek elemzése, valamint spektroszkopikus mérések alapján állapították meg. A kétrétegű sejtfalakban a tudósok spektroszkóp segítségével kitin és kitozán szerves anyagok jelenlétét mutatták ki. A cellulóz, mely a növényi sejtfalak fő alkotóeleme, nem fordul elő az Ourasphaira giraldae sejtfalában.

A kutatók úgy vélik, hogy a vizsgálati módszerek fejlődésével a jövőben több nagyon régi gombafosszíliát fedezhetnek fel.