László
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Óriási meteorbecsapódás nyomait találták meg Skóciánál

2019.06.11. 15:22
Skócia partjainál találták meg a Brit-szigetek legnagyobb meteorbecsapódásának kráterét. 1,2 milliárd éve egy másfél kilométeresnél is nagyobb objektum csapódott a Földbe.

Óránként 61 ezer kilométeres sebességű becsapódás, 19 kilométer széles kráter, egy nagyjából 1600 méteres átmérőjű objektum: ezek a szimpla kalkulálható adatai annak az óriási meteorbecsapódásnak, melynek nyomait Skócia északi partjai és az Új-Hebridák között találták brit kutatók. A tenger fenekén lévő kráter nyomai a Brit-szigeteket érő eddigi legnagyobb meteorbecsapódásra utalnak.

Az Oxfordi és az Aberdeeni Egyetem kutatói még egy egy 2008-as terepmunkán találták meg a durva ütközés jeleit, de csak mostanra tudták megállapítani, hogy csapódott be az aszteroida. A Minch-tengerszorosban, Lochinver településtől tíz kilométerre lévő nyomok és a skót partok közelében lévő kövek elemzése sokat elárult a drámai becsapódásról.

A becsapódás hatására hatalmas kavargó por- és gázfelhők támadtak minden irányban

– mondta Ken Amor oxfordi kutató, a Journal of the Geological Society című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.

A kráter ma 200 méterrel a víz alatt van, és üledék borítja. 1,2 milliárd évvel ezelőtt eléggé más viszonyok uralkodtak: az élet leginkább az óceánokban létezett, növények még nem vertek gyökeret a szárazföldön, a mai Skócia pedig az Egyenlítő közelében feküdt.

Az első jeleket egy több mint tíz évvel ezelőtti geológiai terepmunka idején találták meg a Skót-felföldön. A túra utolsó napján megálltak egy Stoer nevű kis faluban, hogy egy szokatlan kőformációt megvizsgáljanak. Korábban úgy gondolták, hogy a feltűnő vörös homokkő vulkáni eredetű, ám Amor észrevette, hogy a kő furcsa zöld buborékai egy ismert németországi becsapódási kráterre emlékeztetnek. A mintákat elvitte Oxfordba, ahol bizonyítékot találtak egy aszteroida hajdani becsapódására: a kvarckristályokat az ütközés ereje deformálta. Sok platinát és palládiumot is kimutattak a mintában, amelyek a meteoritokra jellemzőek.

További kutatásokkal talán sikerül visszavezetni az objektumot a Nap körül ma is keringő aszteroidák valamelyik családjáig.

(MTI)