Bence
Index - In English In English Eng

Miért zavarja a világsztárokat egy óriásteleszkóp?

2019.08.06. 16:01

Már lassan három hete hátráltatják az építési munkálatok kezdetét azok az őslakosok, akik ellenzik, hogy a hawaii Mauna Kea vulkán csúcsára építsenek óriásteleszkópot. A TMT program vezetője, Ed Stone azt mondta, továbbra is ez a hely a legalkalmasabb, de szükség van egy tartalék opcióra is, ez pedig a spanyol Kanári-szigetek egyike, a La Palma lenne.

A csillagászok egy olyan helyet kerestek a teleszkópnak, ami a felhők fölött van, száraz, hideg a klímája, tiszta a levegője és nem zavarja a fényszennyezés. Öt évbe telt, amíg szóba jött a Mauna Kea vulkán csúcsa. Brent Tully, a Hawai Egyetem csillagásza szerint ez a kérdés szuvereintási kérdéssé nőtte ki magát, és már nem a tudományról szóló, hanem arról, kinek van joga döntéseket hozni a hawaii szent föld jövőjét illetően. Pedig azt mondja, hogy ez a hely a létező legjobb pontja a Földnek ahonnan a csillagokat kutatni lehet, és hogy

ez a hely a bolygó ajándéka az emberiségnek, ahonnan a menyországot lehet megfigyelni.

Pont ez a baja az őslakosoknak is, akik szerint a vulkán csúcsa szakrális terület, és már így is tucatnyi obszervatóriumnak ad helyet a szent földjük, ha ezt is elvesztik, akkor mindenüket elvesztik. Nem segítettek Henry Yang, a TMT tanácsának vezetőjének a szavai sem, aki azt mondta, hogy ők már 10 éve vizsgálják ezt a helyszínt, és ez biztosítja, hogy mostantól jó gondnokai lesznek ennek a területnek.  A területen ráadásul nagyon komoly előzetes munkálatokra lenne szükség, ami egészen biztossá teszi, hogy teljesen átalakulna, és elveszítené a mostani sajátosságait.

Nem csak az ott élő őskalosok tiltakoznak

A tervezett óriásteleszkóp ellen olyan színészek is tiltakoznak, mint a Szikla, vagy Jason Momoa, és a tudományos élet, köztük rengeteg csillagász is azt mondja, hogy ez a tudomány, nem az a tudomány, aminek a szekerét ők tolni szeretnék. Több híres egyetem kutatója is aláírta azt a kiáltványt, miszerint a tudomány ma már nem erővel tör magának utat, hanem emberséggel, és tiszteletben tartja az őslakos népek méltóságát.

View this post on Instagram

Hawai’i State Canoe Championships HCRA. Full represent for the MAUNA The facts the truth TMT + MAUNA KEA = DESECRATION. The solution TMT + CANARY ISLANDS = DISCOVERY. If not Canary Islands. then tough shit send it to space. We support science. More importantly it’s astronomy and we support that also considering we Polynesians have sailed our oceans guided by the stars But this has to stop you can not build an 18 story building on our sacred mountain. If u can’t build past 7 story’s in Hilo or Kona then who decides and why the FUCK would u build 18 on our mauna Shame on you. Anyone who supports this shame on you. Have you not taken enough from the Kānaka Maoli. Aole TMT #kukiaimauna #wearemaunakea #dadbodsrule #livealoha #alohaalwayswins #canaryislandshelpUs Aloha BIG J

A post shared by Jason Momoa (@prideofgypsies) on

A Kanári-szigeteki Asztrofizikai Intézet vezetője, Rafael Rebolo hétfőn megerősítette az AP hírügynökségnek, hogy levélben értesítették, hogy  a TMT projekt vezető testülete a közelmúltban úgy döntött továbblép az építési engedély kikérésének folyamatában La Palma szigetére vonatkozóan.

A mi álláspontunk az, hogy itt vagyunk, ha a TMT projektnek szüksége van ránk

- tette hozzá Rebolo a telefonos interjúban. A projekt vezető testülete már 2016-ban alternatív lehetőségként jelölte meg La Palmát.

Az 1,4 milliárd dolláros óriásteleszkóp nemzetközi - amerikai, kanadai, japán, kínai és indiai - együttműködésben valósul meg. A jelenlegi csillagászati teleszkópoknál jóval nagyobb TMT 30 méter átmérőjű főtükre 492, egyenként 1,4 méteres szegmensből fog állni. A tudósok egyebek között az első galaxisok születését és a csillagvárosok evolúcióját tanulmányozhatják segítségével, valamint azt, hogy ezek milyen kölcsönhatásban vannak a fekete lyukakkal.