Simon, Szimonetta
7 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

A Twitter és a Facebook cenzúrázta a vagina szót egy nőgyógyászati könyv hirdetéséből

2019.09.03. 15:14

A kanadai Jennifer Gunter az egyik legismertebb nőgyógyász Észak-Amerikában. Nemrég jelent meg Vaginabiblia című ismeretterjesztő nőgyógyászati könyve, amelyet a kiadó a legnagyobb közösségi oldalakon reklámozott. Vagyis próbált reklámozni, mivel amint beleírták a hirdetés szövegébe a vagina szót (amely tehát a könyv címének fele), a Twitter és a Facebook eltávolította a reklámjaikat.

Az író és műve
Az író és műve
Fotó: Chloe Jackson / JenGunter,com

Gunter, aki rendszeresen használja a közösségi médiát a női nemi egészséggel kapcsolatos téveszmék oszlatására, azt tweeelte a döntésről, hogy a Twitter szerint a borítóról készült kép maradhat, de a szövegben nem jelenhet meg a vagina szó. Majd a Twitter vezérigazgatójának, Jack Dorseynek címezve az üzenetet, hozzátette:

Kedves @Jack, a vagina egy anatómiai kifejezés, nem csúnya szó.

A nőgyógyász ezután kifejtette, hogy éppen az a tény miatt ragaszkodott ahhoz, hogy a Vagina szerepeljen a könyv címében, mert a társadalom láthatóan képtelen arra, hogy ugyanolyan természetességgel használja ezt a kifejezést, mint más testrészek, például a könyök megnevezését.

Amikor megtiltják nekünk, hogy használjunk egy szót, attól az lesz az érzésünk, hogy az a szó mocskos, szégyellni való dolgot jelöl.

A kiadó persze igyekszik kihasználni a közjátékból fakadó ingyen publicitást. Újabb hirdetésükben a közösségi oldal tiltását kifigurázva azt írják, hogy

Nem szabad kiejtenünk a könyv címét e hirdetésben, de higgyenek nekünk: önök akarják ezt.

Még furcsább, hogy a könyvet kiadó Kensington Publishing CNN-nek nyilatkozó kommunikációs igazgatója szerint nemcsak a vagina szó tiltott, de a szülész-nőgyógyász jelentésű ob-gyn is. Egy másik tweetjükben közölt fényképen egy női kéz látszik, amint narancsgerezdeket tapogat. A tweetben Gunter hüvelyi egészségről szóló, a TeenVouge-ban közölt interjújára linkelnek. Ezt a tweetet sem használhatták reklámként, mivel a Twitter szerint az

felnőtt szexuális termékeket és szolgáltatásokat reklámoz.

A Twitter később egy korábban letiltott hirdetést, amely tartalmazta a hüvelyi egészség szavakat, átengedett. A többit azonban nem, és nem is adott bővebb magyarázatot a cenzúrára.

A Facebook szóvivője elmondta, hogy nem engedélyeznek a platformon semmilyen betegséggel kapcsolatos hirdetést, mert lehetnek olyan felhasználók, akik ezt sértőnek találhatják, ha felbukkan a hírfalukon.