Helén
9 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86% (353593 szavazat)

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

Bekékült egy nő a túl sok fájdalomcsillapítótól

2019.09.20. 10:36

Cianózis - ez az orvosi kifejezés nem ciánmérgezést jelent hanem a bőr, illetve a nyálkahártyák bekékülésére utal. A tüneteteket általában a bőrhöz közeli, felszíni vérerek alacsony oxigéntartalma okozza, de a szindróma igen ritka.

Otis Warren, az amerikai Rhode Islanden lévő Providence egyik kórházának orvosa is csak egy ilyen esettel találkozott, még rezidenskorából. A korábbi eset olyannyira megragadt benne, hogy amint újból hasonló tüneteket látott, azonnal bevillant neki a megoldás. Ez volt a szerencséje annak a nőnek, aki azzal ment be a providence-i kórház sürgősségi osztályára, hogy teljes testében gyengeséget, végletes fáradtságot tapasztal, légszomja van - és bekékült, amely főként a körmein volt látványos.

A páciens bekékült körmei
A páciens bekékült körmei
Fotó: Otis et al. 2019 / NEJM

Arról számolt be, hogy előző este nagy mennyiségű, zsibbasztó hatású helyi fájdalomcsillapítót alkalmazott, mivel szörnyen kínozta a fogfájás. A gyógyszer hatásmechanizmusa szerint az idegvégződések érzékenységét tompítja.

A diagnózis szerint - amelyről esettanulmányt közöltek az New England Journal of Medicine igen fontos orvosi szaklapban - a nő szerzett methemoglobinemiában szenvedett. A hemoglobinról közismert, hogy a vörösvértestek alkotóeleme, és az oxigént időlegesen köti, majd leadja a szövetekben. A hemoglobin oxidálódásával jön létre a methemoglobin, amely sokkal erősebben köti az oxigénmolekulát. Olyan erősen, hogy nem adja le a szövetekben.

Ezért, hiába magas a vér oxigéntartalma, a szövetekben oxigénhiányos állapot alakul ki, és ebből alakul ki a kékes elszíneződés.

A kórkép azon kevés betegség közé tartozik, amelyeket egyetlen ellenszerrel lehet gyógyítani. Ez a metilénkék (bár ellentmondásos lehet, hogy a kékséget egy újabb ragyogó kék színű szerrel lehet elmulasztani), amely redukálja a methemoglobint, így az visszaalakul hemoglobinná, amely újra képes kötni és leadni az oxigént.

A tüneteket okozó hatóanyag a benzokain, amely helyi fájdalomcsillapító, és gyakran használják fog- és torokfájás kezelésre. Az amerikai gyógyszerügyi hatóság az eset kapcsán figyelmeztetést adott ki arról, hogy bár a kékítő mellékhatás meglehetősen ritka, azért óvatosan kell bánni a gyógyszerrel. Noha többen a kisgyerekek fogzási fájdalmaira is használják, az FDA szerint nem szabad kétévesnél kisebb gyerekeknél használni.

Az esettanulmányban leírt nő két adag metilénkéktől meggyógyult, és csak egy éjszakát kellett kórházban töltenie. Ha azonban a szervezetben keringő hemoglobinok fele átalakul methemoglobinná, a beteg kómába eshet, illetve a szívet és az agyat érintő komplikációk léphetnek fel.

60 százalék fölött az átalakulás halálos is lehet.

(CNN)