Simon, Szimonetta
7 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

A nagy techcégek öntik a pénzt az álhíroldalakba

2019.09.30. 16:23

Arról már az Index is rengetegszer írt, hogy miképp működnek, hogyan tudnak bevételhez jutni az internet legsötétebb bugyraiban tanyázó álhíroldalak, webes propagandakiadványok. Most egy új tanulmány számszerűsítette is a működésüket, és ennek alapján kijelenthető: ijesztő mértékű profithoz képesek jutni ezek az oldalak az online reklámozás sajátosságait kihasználva.

A Globális Dezinformációs Index (Global Disinformation Index, GDI) nonprofit szervezet által közzétett tanulmány húszezer olyan weboldalt világított át, amelyek álhíreket, torzított információkat, híreknek álcázott politikai propagandát közöltek és közölnek rendszeresen. A kutatás azt találta, hogy évente összesen 235 millió dollárt (72,2 milliárd forintot) költenek a nagy techcégek az efféle oldalakon futó reklámokra – írja a Poynter.

"A reklámipari cégek és rajtuk keresztül egyes márkák akaratlanul is támogatják ezeket az álhíroldalakat. Kutatásunk eredményei azt mutatják, hogy ez az egész IT-szektor problémája, ezért az egész IT-szektort felölelő megoldást kell találnunk rá" – mondta Clare Melford, a GDI társalapító-igazgatója.

A kutatók szerint olyan nagy cégek, mint az Amazon, az Office Max vagy a Sprint szinte öntik a pénzt a szenzációhajhász, álhírterjesztő oldalakba, mint az Addicting Info, az RT vagy a Twitchy.

És a legtöbbet a Google hirdetési rendszere tejelt nekik.

A GDI szerint a mintában szereplő oldalak 70 százalékán a Google AdSense hirdetéshelyei futnak, és bevételük 37 százaléka ebből származik. Ennek oka, hogy a Google hirdetői programjába a legkönnyebb bekerülni, gyakorlatilag bárki, akinek van valamiféle weboldala, jelentkezhet AdSense-felhasználónak, és ha elfogadta a Google a jelentkezést, már futhatnak is a pénzt csorgató reklámok.

A 2016-os amerikai elnökválasztás után a Google ugyan kijelentette, hogy szigorítanak a szabályokon és korlátozzák a félretájékoztató, csúsztató, információtorzító oldalak hozzáférését az AdSense programhoz, de mostanáig nem hoztak olyan szabályt, ami kifejezetten megtiltaná az ezeken való reklámozást. A GDI szerint hosszú utat kell még a Google-nak megtennie, hogy elérjék a kívánatosnak tartott célt.

Kapcsolódó

Mától kevésbé idegesítő az internet

Internettörténelmi időket élünk, még ha ezt nem is feltétlenül vesszük észre. A hirdetők berágtak a Google-re, az meg válaszként elindította a Nagy Reklámarmageddont és a YouTube Kipurgálását.