Ambrus
-2 °C
1 °C
Index - In English In English Eng

A lányok és a fiúk matematikai képességei semmiben nem különböznek

2019.11.11. 14:55
A közvélekedéssel szemben nincs különbség a lányok és fiúk agyfejlődésében, állapította meg egy amerikai kutatócsoport. Sem az agyfunkciókban, sem a matematikai képességekben nem találtak eltérést a nemek között.

A tudomány nem támasztja alá, amit az emberek gondolnak. Azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek agyműködése hasonló, tekintet nélkül a nemükre, tehát végre újra fogalmazhatjuk elvárásainkat azzal kapcsolatban, hogy mit érhetnek el matematikából a lányok és a fiúk

– mondta Jessica Cantlon, a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem kutatója, a kutatás vezetője. Ez volt az első kutatás, amely kisgyerekkorban, agyi képalkotással vizsgálta a matematikai képességek közötti eltérést a nemek között. A kutatók MRI-vel mérték az agyi aktivitást 104 három-tízéves gyereknél. A gyerekek a vizsgálat közben alapfokú matematikai témájú (például számolást és összeadást) oktató videót néztek.

A fiúk és a lányok agyáról készült felvételek összehasonlításából kiderült, hogy a lányok és fiúk agyfejlődése között semmiféle különbség nincs. A matematikai képességekben sem találtak különbséget, a lányok és fiúk ugyanolyan figyelemmel nézték az oktatóvideókat. A csoport eredményeit a Science of Learning akutális számában publikálták – írja az MTI.

Nemcsak arról van szó, hogy a fiúk és a lányok ugyanúgy használják a matematikai rendszert, hanem arról is, hogy az egész agyban megfigyelhetők ezek a hasonlóságok. Ez is arra figyelmeztet, hogy az emberek jobban hasonlítanak egymásra, mint amennyire különböznek

– mutatott rá Alyssa Kersey, a Chicagói Egyetem pszichológus kutatója, a tanulmány egyik szerzője.

Cantlon szerint a társadalom és a kultúra fordítja el a lányokat és a fiatal nőket a matematikától és a természettudományos területektől. Korábbi tanulmányok szerint a családok több időt töltenek kisfiúkkal olyan játékokkal, amelyek térbeli megismerést igényelnek. Számos tanár a matematikaórákon több időt fordít a fiúkra, s ezzel előre megjósolható a későbbi matematikai eredményesség. Végül a gyerekek jól érzékelik azt is, hogy a szülők mit várnak tőlük matematikából.