Elemér
-4 °C
9 °C
Index - In English In English Eng

Milliárdokat keres a magyar Recart másoknak

2019.11.29. 04:53
A Black Friday alatt a látványosan pörög a kereskedelem, a magyar Recart pedig nyár óta erre készül, hogy az általa kiszolgált tízezer webshop vevői mindent megvegyenek, amit a kosarukba tettek. A debreceni startup idén 3 millió dollárnyi tőkét vont be, abből próbálnak átalakulni. Szerintük az USA-ban még az sms is kereskedelmi eszközzé válhat. A Black Friday apropóján faggattuk őket.

A napokban nyitott irodát az Egyesült Államokban a Debrecenből elindult Recart csapata, és most minden erejükkel a Black Friday akciókat támogatják, hogy a webshopokban több érdeklődés érjen véget vásárlással. A körülbelül harminc fős startup a Facebook Messenger marketingben tevékenykedik, a márkák es vásárlók között építenek az emailnél sokkal hatékonyabb kommunikációs csatornát.

Utánunk szólnak, hogy hagytunk pár kiválasztott cipőt a kosárban, vegyük meg, amíg még akciós

Azt mondják, ez 4-5-ször hatékonyabb, mint amikor emailen írnak nekünk a boltok, ami nem meglepő: a legtöbb cég gyakorlatilag értéktelen szemetesládának tekinti a postafiókunkat. Küldenek mindent, ami eszükbe jut, hátha valamit megveszünk.

„Ez a legpezsgőbb időpont, viszont nálunk már a nyáron elkezdődik a készülődés a Black Fridayre, mert itt tudunk nagyot dobbantani. Bár ilyenkor könnyebb eladni termékeket, mi a hétköznapokon szeretnénk sikeresek lenni, hogy a boltoknak mindig legyenek visszatérő vásárlóik. Az ügyfeleink hosszú távú kapcsolatokat építenek” - mondta Tóth Soma alapító cégvezető. Egyébként a kereskedők is igyekeznek a Black Fridayt minél kevésbé hangsúlyossá tenni, már a Halloween után elindítják az év végi akcióikat, amiket másfél hónapon át tolnak.

A Recart megolddásával eddig 80 millió vevő találkozott világszerte, és a kiküldött üzeneteik száma meghaladja a 200 milliót. Az ügyfelek 75 százaléka az Egyesült Államokban él, ezért is nyitottak ott irodát. Az oldalukon azt írják, több mint 120 millió dollár extra bevételt generáltak, ami forintban egészen komoly, 36 milliárdos összeg.

Az online kereskedelemben erős iparágak, a kozmetikumok, a ruházati termékek és a számítástechnikai eszközök kiemelten fontosak, de a Messenger alapú marketingben nem az a legfontosabb, hogy mit próbálnak eladni, hanem hogy legyen mögötte egy arc, vagy legyen hozzá egy jó sztori. Cristiano Ronaldo és Robbie Williams esetében ez egyértelmű, hogy megvan, és jól beválnak az influencerek is. A Recart tervezett például egy kampányt a Instagramon milliók által követett Jen Selterrel, amelyben a fitnesz-sztár egy hordozható turmixgépeket népszerűsít. Ezt kis kereséssel meg is találjuk a cég oldalán, email helyett választható Messenger opcióval.

Más márkák esetében az működik, hogy kiemelten odafigyelnek bizonyos üzenetekre, és ezeket közvetítik a követőik, vevőik felé. A Fjallraven például sokat költ arra, hogy megismertesse a vevőkkel a környezettudatos működését.

Hogy mit mondtál? 

Elsőre egyszerűnek tűnhet a csevegés, amit könnyű automatizálni, de ennek is megvannak a trükkjei. Sokan megpróbálkoznak az emailben használt szövegekkel, de az ott bevált hosszúság cseten nem működik, tömörebb üzenetek kellenek. „Oda kell figyelni arra is, hogy minden egyes üzenet, amit kiküldünk, pozitív aktivitást eredményezzen” - mondta Ábrahám Bence, a termékfejlesztés vezetője. „Nehéz megtalálni az egyensúlyt, hogy mikor van még lehetőségünk üzenni, és mikor van az, hogy már idegesíti a vásárlót a visszakérdezés.” A vevők ugyanis könnyen becsukhatják a csevegőablakot, és akkor már nem lehet zaklatni őket.

Semmilyen személyes adatot nem kapunk a Facebooktól, csak a Messengert használjuk. Annyit tudunk, hogy az illető melyik időzónában él, nehogy hajnali 2-kor küldjünk üzenetet, és ezen kívül azt látjuk, hogy a kereskedő és a vevő közti élő üzenetváltásban a felhasználó mikor volt utoljára aktív.

Jöhet az SMS

„A víziónk nem a Facebookkal függ össze, hanem azt látjuk a trendekből, hogy a vásárlók a kereskedőkkel chaten fognak kommunikálni. Most a Messenger népszerű, de mi a termékünk attól értékes, hogy lényegre törő, tartalmas beszélgetések jönnek létre a márkák és a vásárlók közt” - mondta Ábrahám Bence. 

„Abban bízunk, minél több ilyen platform lesz, és minden jelen leszünk. A Messenger volt az első, a Vibernek is van ilyen platformja, az Apple Business Chat zárt béta állapotban van, és az Egyesült Államokban most az sms-t próbálják kereskedelmi csatornává alakítani. Az öt nagy távközlési cég pár hete bejelentette, hogy elindulnak az RCS nevű megoldással (ami egy alaposan feltuningolt sms, itt írtunk róla korábban), és kihagyják belőle a Google-t. Mindegyik távközlési cég saját androidos üzenetküldő appot tesz a mobilokra, mert ők akarják kontrollálni, és ez érdekes fejezet lesz a kövekező évben” - tette hozzá Tóth Soma.

A Recart most a kis webáruházak körében népszerű, amelyek kevesebbet fizetnek és rövidebb ideig maradnak a platformon. Pont azért volt szükségük a befektetők pénzére, mert elkezdtek átalakulni, úgy építik át a terméket, hogy a nagyobb, a fogyasztókkal közvetlenül kommunikáló márkákat is ki tudják szolgálni.

„Felismertük a folyamat közepén, a kommunikációs csatorna azoknál a márkáknál lesz igazán hatékony, amelyek foglalkoznak a fogyasztói élménnyel, és fontos nekik, hogy milyen kapcsolatot ápolnak a vevőikkel. Az amerikai iroda elsősorban ennek a vevői körnek a felépítésére fókuszál” - mondta Tóth Soma.