A Facebook ázsiai telekomcégeket tiltott le álhírek miatt

2020.02.16. 11:07

A Facebook bejelentette, hogy számos álhíreket közlő fiókot szüntet meg a Facebookon és az Instagramon is. Ez ma már mindennapos hírnek tekinthető, ami viszont mégis meghökkentővé teszi, az az, hogy e fakenews-források között van több délkelet-ázsiai telekommunikációs cég is. Ők arra használták a közösségi hálózatokat, hogy egymást lejárassák, és ennek érdekében osztottak meg hamis információt a konkurenseikről.

A facebookos álhírterjesztés eddig szinte mindig politikai haszonszerzés érdekében (vagy puszta rosszindulatból) történt, az ritka volt, hogy azonosítható cégek nyilvánvaló üzleti céllal próbáltak lejárató üzeneteket közvetíteni.

A Facebook biztonsági irányelvekkel foglalkozó igazgatója, Nathaniel Gleicher közleményében kifejti, hogy az érintett álhírforrások állami tulajdonú, mianmari, illetve vietnámi telekomcégekhez köthetők. A Mytel és a Viettel összesen 13 fiókot és 10 oldalt üzemeltettek a Facebookon, amelyek hamis információkat, és hasonló üzenetű mémeket közvetítettek a rivális vállalatokról.

Természetesen az említett cégek nem a hivatalos csatornáikon tolták a nyilvánvaló hazugságokat. Ehelyett hamis személyazonossággal magukat függetlennek álcázó telekommunikációs híroldalakat létesítettek, illetve magukat a rivális cégek elégedetlen vásárlóinak kiadva, rágalmakat fogalmaztak meg azokról. A rágalmak általában arról szóltak, hogy a megcélzott cégek tisztességtelen magatartást folytattak, kilátásba helyezték a piacról történő kivonulásukat, illetve üzletileg kudarcosak.

A Facebook munkatársai vissza tudták követni e posztokat a két telekommunikációs vállalatig, illetve egy vietnámi pr-cégig. Az egyik általuk gyakran alkalmazott csaló taktika szerint arra biztatták a rivális cégek ügyfeleit, hogy egy bizonyos kódot küldjenek el a szolgáltatónak sms-ben, amely révén állítólag extra adatforgalmat kaphattak volna ingyen.

Persze erről valójában szó sem volt, hanem a kód letiltotta a felhasználó kimenő hívásait. Ő ettől úgy érzékelte, hogy lehalt a cég hálózata.

Még szerencse, hogy a konkurens honlapján éppen jutányos áron ajánlottak egy csomagot, amely megoldotta ezt a problémát.

A Facebook becslése szerint nagyjából 1,2 millió dollárt költhettek a hamis információt közvetítő hirdetési kampányra, és a fakenews-oldalakat negyedmilliónál is több felhasználó követte. A Viettel szóvivője tagadta a Financial Timesnak, hogy a cég efféle eszközökhöz nyúlna, de azért belső vizsgálatot folytatnak az ügyben.

A Facebook igazgatója azt is bejelentette, hogy egy régi jól ismert politikai dezinformációs hálózatot is felderítettek, amely Oroszországba vezethető vissza, és főként Ukrajnát, illetve a környező országokat célozta. Itt az orosz katonai titkosszolgálat érintettségét igazolták. Az egyik orosz álhírforrás annyira sikeres volt, hogy az egyik “értesülése” száz cikket eredményezett az egyik moldovai újságban.

(TNW)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM