Nóra, Lili
19 °C
34 °C
Index - In English In English Eng

A Facebook sokadjára is megígérte, hogy már tényleg kezd valamit az álhírekkel

2020.06.30. 15:54

A Facebook azt ígéri, hogy új kampányukban arra próbálják majd megtanítani az embereket, hogyan vehetik észre, ha álhírrel van dolguk. 

Steve Hatch, a Facebook észak-európai régiójának vezetője arról számolt be, hogy a FullFact nevű céggel közösen egy új edukációs kampányt indítanak, ami bizonyítékul szolgál, hogy a Facebook és érti és meghallgatja az ellene felhozott vádakat. Azt azonban tagadja, hogy az egésznek bármilyen köze lenne ahhoz, hogy több jelentős cég is bejelentette, hogy bojkottálja a hirdetéseket a legnagyobb közösségi oldalon, amíg nem lépnek fel hatékonyabban a gyűlöletbeszéd ellen. 

A kampány erre a magyarul is elérhető oldalra viszi majd a felhasználókat, ahol azt próbálják az emberek fejébe verni, milyen kérdéseket kell feltenni magukban, mielőtt eldöntik egy hírről, hogy igaz vagy nem.  Az oldal szerint mindig le kell ellenőrizni, hogy 

  • Honnan jött a hír?
  • Mi hiányzik belőle? Vannak-e megbízható források, adatok a cikkben, a képek ott és akkor készültek-e? 
  • Hogy érzed magad tőle? Ugyanis a kamuhírek többsége a manipulációra épít. Ha pedig valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem igaz. 

Az álhírek terjedése régóta gondot okoz a legnagyobb közösségi oldalnak. A közvetlen problémák mellett, mint mikor a koronavírus idején szabadon terjedhetett, hogy fertőtlenítőt kell inni, és szoláriumba kell menni, mert az elpusztítja a vírust, a konteóknak, és a manipulált híreknek az hosszútávú negatív hatását is felrótták már az oldalnak.

Hatch azt mondta a BBC-nek, hogy munkatársaik éjjel-nappal dolgoznak, hogy ezeket kiszűrjék. Szerinte ha tényleg olyan álhír kerül ki, ami komolyabb problémákat is okozhat, azt eltávolítják. Kritikusok szerint az edukáció nem rossz, de túl kevés, és túl későn érkezett, ráadásul még mindig nem arról szól az intézkedés, hogy a jövőben ne legyenek álhírek az oldalon.