Apollónia
15 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Az az új szépségideál, amit az algoritmusok annak találnak

shutterstock 248678293
2020.06.30. 14:46
Ma Hófehérke gonosz mostohája valószínűleg nem a tükrét kérdezgetné, hogy ő-e a legszebb a vidéken, hanem veszettül frissítgetné az Instagramját, hogy több lájkot kapott-e, mint a szomszédasszony.

Félrecsapott fej, jellegzetes szájtartás, amiből nem feltétlenül egyértelmű, hogy a kép alanya mosolyog vagy fintorog, csípőre tett kéz, hajlított térd, spiccben tartott lábfej. Ezek mind közös vonásai a népszerű instagramos fotóknak, amik miatt vannak, akik a plasztikai műtéteket is bevállalják. Az okostelefonok szépítő filterei és a közösségi oldalak egy olyan új korszakot hoztak el, amikor már nem olyannak látják magukat az emberek, amilyenek valójában, hanem amilyennek a kamera és a filterek mutatják őket. Az önfeledt, valóban mosolygós vagy szimplán természetes portrékép a közösségi oldalakon eltűnőfélben van, ezzel együtt pedig néhány év alatt teljesen átalakult az emberek önképe, ahogyan az is gyökeresen megváltozott, ahogy egy fotót megkomponálnak.

Egyáltalán nem így néz ki a valóság

Az egész problémakör már a mobilok kamerájától indul. A mesterséges intelligencia, beépített szépítő funkciók, nagyobb kontraszt, dinamikusabb színek mind azt a célt szolgálják, hogy a lehető legjobb felvételek készüljenek, de ezeknek sokszor nincs túl sok közük a valósághoz.

Aki mostanában viharfelhőket fotózott, észrevehette, hogy néha a telefonja olyan képeket készít, amik színben nem felelnek meg a valóságnak, sokkal drámaibbak, mint a valóság. De hasonló az élmény akkor is, mikor a nyaraláson fotózza valaki a tájat. És ugyanígy a szelfik és portrék sem olyanok, mint a valóság.

Lehet, hogy csak a fénnyel játszik a képalkotó szoftver, de sok esetben a vonásokhoz is hozzányúl. A szépítő beállításokat pedig alapbeállítássá is lehet tenni, hogy hamar elfelejtse az ember, hogy valójában ő maga állította be, hogyan is kellene kinéznie.

Egy újabb ugyanolyan kép, mint a többi

Az Insta Repeat nevű oldal azt gyűjti, mik azok a klisék, amikben ugyan semmilyen egyediség nincs, mégis népszerűek, és a legtöbb lájkvadásznál megtalálhatók. Itt nemcsak arra kell gondolni, hogy sokan a kirándulást vagy az éttermet is aszerint választják, hogy melyik felkapottabb a közösségi oldalakon, hanem a beállítások, a fotók tárgyai vagy a ruhadarabok mind kiszámíthatóan azt a célt szolgálják, hogy több legyen a fotón a lájk. Egy szépen megkomponált csésze kávé, egy kézben tartott őszi falevél vagy a pocsolya visszatükröződése nagyon sok embernél jön elő, és ahogyan a témák, úgy a szépségideál is egyre inkább egységes és ismétlődő lesz. 

Smink helyett filterek és plasztikai műtétek

Amíg korábban leginkább a nagy divatmagazinok privilégiuma volt, hogy felismerhetetlenre vagy nem emberszerűre fotosoppoltak valakit, most ezt bárki meg tudja tenni filterekkel, szépítő funkciókkal és erre fejlesztett, egyszerűen kezelhető alkalmazásokkal.

De nem a divatmagazinok kezdték, a lehetetlennek tűnő megjelenésnek évszázados hagyománya van.

Elég csak az olyan hagyományokra gondolni, mint a kínai lótuszláb, amikor a kislányok lábát elkötik, hogy a rendkívül fájdalmas és nagyon veszélyes, a testet egy életre megnyomorító procedúra során a lábfej ne legyen nagyobb, mint 7,5 centiméter. Afrikában még most is turistalátványosságnak számít a murszi és szurma törzsek tányérajkú hagyománya. Délkelet-Ázsiában pedig a legenda szerint a tigrisektől vagy éppen a rabszolgatartóktól védi a nőket a fémkarikákkal nyújtott nyak, de a valóságban a szépség és a gazdagság jelképe. De elég a fűzők korszakára gondolni, amik – szintén szenvedés útján – olyan alakot kölcsönöztek a nőknek, amilyet a természet sosem alkotna. Persze most lehet azt mondani, hogy az instagramos pózolás maximum csak azoknak okoz szenvedést, akiknek végig kell nézni és el kell készíteni számtalanszor ugyanazt a képet, de az igazság az, hogy a szépészeti beavatkozások száma is szépen növekszik, többségük pedig fájdalommentesnek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető.

A szépítő filterek többsége nagyjából ugyanazokra a területekre megy rá, keskenyíti az arcot, piszébbé teszi az orrot, nagyítja a szemet, teltebbé teszi az ajkakat, és simítja a bőrt.

De sokan nem állnak meg ott, hogy egy képen jól mutatnak, ezért ugyanezekkel az igényekkel és a filterezett fényképükkel mennek el szépészeti beavatkozásokat végeztetni.

A CelebFace oldal követése például egy érdekes emberkísérlet – nemcsak azért, mert lassan, de biztosan rááll az ember szeme arra, hogyan válik egyértelművé, hogy egy képhez hozzányúltak. Hanem azért is, mert az is jól látszik, hogy a sminkmentes fotókhoz órákat sminkelnek, vagy hogy olyan természetes a hírességeknek egy-egy szépészeti beavatkozás, ahogyan az átlagemberek a mosdóban időként ellenőrzik, hogy elkenődött-e a tusvonaluk. Ami pedig ennél is izgalmasabb, hogy egyértelmű, hogy a szépészeti beavatkozások után ugyanúgy szerkesztgetik a képeket, mint előtte.

Plasztikai sebészet helyett szépészeti beavatkozás

Talán feltűnt, hogy plasztikai műtétek helyett szépészeti beavatkozásokról írunk, aminek megvan az oka, és talán leginkább ebben kereshető az, miért vállalják be egyre többen, és lesz úgy a mindennapok része a szájfeltöltés, mint mondjuk a műszempilla.

Régen a plasztikai műtét drasztikus, kockázatos és mindenképpen drága beavatkozást jelentett. Aztán eljött a beavatkozások újabb generációja, amik jóval olcsóbbak és kevésbé drasztikusak. Minden gond nélkül megteheti az ember, hogy ebédszünetben kiszalad egy kis botoxra vagy szájfeltöltésre, aztán megy vissza dolgozni. Ez már nem is nevezhető műtétnek, miközben azért mégiscsak arról van szó, hogy megváltoznak az ember vonásai.

2018-ban 2,5 millió ilyen injekciót adtak be az Amerikai Egyesült Államokban, 92 százalékukat nőknek. A korosztály is változott, már nem csak a ráncok miatt választják az emberek, a vonások megváltoztatására vagy szájfeltöltésre az egészen fiatalok is bejelentkeznek. Míg korábban a modellek, színésznők voltak azok, akik a szépségükből és a tökéletességükből éltek, ma már a sikeres Instagram-jelenlét és influenszerkedés alapja, hogy megfeleljenek a kor szépségideáljának.

Korábban az én feladatom volt, hogy teltebb ajkakat, nagyobb szemeket vagy vékonyabb arcot hozzak ki sminktrükkökkel az alanyból, most eleve így érkeznek

– mondta  Colby Smith sztársminkes, akinek nagyjából öt éve kezdett feltűnni, hogy egyre többen kerülnek hozzá úgy, hogy az ajkuk teljesen sima, ami a szájfeltöltés egyik legszembetűnőbb bizonyítéka. Szerinte az Instagram-arc olyan, mintha egy szoborrá válna az illető.

Egy olyan hibrid lett a tökéletes, aminek nincs igazán gyökere. Túlnapoztatott bőr, dél-ázsiai szemforma és szemöldök, afroamerikai hatás az ajkaknál, kaukázusi arcvonások és arccsont

– így látja a sminkes az aktuális szépségideált. Szerinte nincs azzal semmi gond, ha valaki szebb akar lenni, de azzal egyetért, hogy azért ijesztő az irány. Főleg amiatt, hogy a modern feminizmus néhány irányzata is azt mondja, hogy ezzel semmi gond nincs, mindenki valósítsa meg magát, ahogyan akarja – miközben a végeredmény gyakran épp a feminizmus eredeti törekvéseivel megy szembe: ami néhány éve még a női test tárgyiasítása volt, az most egy sikeres vállalkozás, élén egy sikeres nővel.

Nincs többé plasztikai műtétes filter

Az Instagram bejelentette, hogy minden olyan filtert eltávolít, ami játékosan ugyan, de úgy ábrázolja az arcot, mintha egy plasztikai sebész jelölné filccel a problémás részeket. A szépítő filterek ugyanakkor maradnak, sőt ahogyan az influenszerek egyre népszerűbbek lesznek, úgy lesz egyre több követője a plasztikai sebészeknek, akiknek a profilja tele van előtte-utána videókkal és képekkel, hogyan szabták át a pácienseik arcát. Az egyik leghíresebb plasztikai orvos, Jason Diamond szerint az emberek 30 százaléka azzal a kéréssel érkezik, hogy úgy szeretne kinézni, ahogy Kim Kardashian. Ők azt mondják, nem arról van szó, hogy a páciensek nem elégedettek valamivel, vagy félnek az öregedéstől,

szerintük ez nem a nem tetsző részek eltüntetéséről, hanem az előnyös részek kihangsúlyozásáról szól.

Az már más kérdés, hogy néha azért mégiscsak úgy lehet kihangsúlyozni az előnyösebb részeket, ha eltüntetik vagy átalakítják egy kicsit az előnytelent. Sőt azt mondják, hogy az Instagram térhódítása miatt már a hírességek sem rejtegetik, hogy milyen műtéteken vagy beavatkozásokon vettek részt, hanem büszkén mutatják meg, hogy milyen menő orvoshoz járnak, ez pedig szerintük Instagram nélkül nem biztos, hogy bekövetkezett volna valaha, vagy legalábbis egészen biztosan nem néhány év alatt.

Kedvenc rúzsárnyalat helyett kedvenc filter

Míg korábban mindenkinek megvolt a kedvenc sminkje, a parfüm, amiről fel lehetett ismerni, helyette most a filterek az önkifejezés eszközei. Az online világban ki sem kell sminkelnie magát az embernek, hogy a mesterséges intelligencia tökéletesen kirúzsozza a mesterségesen dúsított száját, sőt ha az embernek ahhoz van kedve, akkor mostantól beszélő hot dog is lehet belőle.

A filter lett az önkifejezés eszköze, a nyuszifülekkel csábosan tekingető szelfivel teljesen más az üzenet, mint kockafejet, tokát és kiguvadó szemet készítő filterrel. Egyszerre lettek a filterek az új szépségideál megalkotói és olcsó, gyors szórakozási lehetőség, aminél még az sem zavarja a felhasználókat, hogy fogalmuk sincs, ki, hol, miért és meddig tárolja és mire használja az arcképüket. Az új filterek pedig pont úgy érkeznek, mint az új ruhák a fast fashion üzletekbe. Hogy ki milyet használ, az már nemcsak az önkifejezés része, hanem azt is megmutatja, ki mennyire ismeri és követi a divatot

A jövő egyértelműen az e-sminkek felé halad

Első lépésként csak a termékek nevében jelentek meg olyan jelzők, hogy InstaReady, azaz például olyan alapozó, ami Instagram-kompatibilissé teszi az arcot. Aztán jöttek az olyan megoldások, amik segítenek online felpróbálni sminkeket. Ez valószínűleg egy olyan funkció, ami eddig is, de most egy világjárvány után főleg biztonságosabb megoldást nyújt, mint ha a vásárló egy drogériában próbálgatná a bárki által használt tesztereket.

A különböző filterek népszerűvé tették a szeplőket, majd miután egyre több videó szólt arról, hogyan lehet ezt a való életbe átültetni szemceruza segítségével, megjelentek az első szeplőrajzolásra is alkalmas tusok és ceruzák, mert mégiscsak kínos lenne, ha a kánikulában leolvadnak a szeplők is. A márka-együttműködéseknek köszönhetően pedig a jövőben egyre több olyan promóció jöhet, mint az online sminktermékek, sőt ahogyan a divatiparban,  a sminkek között is megjelenhetnek a virtuális darabok, azaz nem kell megvenni egy egész kék rúzst, ha csak egy képhez akarja használni az ember. A problémát majd megoldja helyette a technika.

Túlzás lenne azt állítani, hogy az egészről kizárólag az Instagram tehet, de ahogyan azt a plasztikai sebészek is elmondták, mindenféleképpen katalizátora a jelenségnek, amit igyekszik a többi iparág is kiszolgálni, legyen szó a mobiltelefonokról vagy a divatiparról. Azaz még az is szembesül azzal, hogy az arcát algoritmusok módosítják, akinek egyébként esze ágában sincs belekezdeni lájkokat gyűjteni az Instagramon.

(Borítókép: Shutterstock)