László
Index - In English In English Eng

Tenyérnyi méretű dinoszauruszt fedeztek fel

2020.07.14. 15:59

A most felfedezett őshüllő latin neve - Kongonaphon kely - apró bogárirtót jelent madagaszkári és görög nyelven. Mindezzel apró, nagyjából tenyérnyi méretére, illetve valószínűleg rovarokból álló étrendjére utalnak. A Kongonaphon, kis mérete ellenére, egyértelműen a szárazföldi dinoszauruszok és a röpképes pteroszauruszok rokona.

A Kongonaphon kely a paleontológus kezében (na jó, igazából nincs a kezében, ez csak egy fantáziarajz)
Fotó: American Museum of Natural History

A kutatás vezetője, Christian Kammerer, az Észak-karolinai Természettudományi Múzeum paleontológiai kurátora szerint az emberek azt hiszik, hogy minden dinó böhöm nagy volt. Holott akkoriban is voltak kis fajok.

Kongonaphon a dinoszauruszok és a pteroszauruszok leszármazási vonalainak szétválásakor élhetett a mai Madagaszkár területén 237 millió évvel ezelőtt, a triász korban. Magassága alig érte el a 10 centit. Az anatómiájának vizsgálata közelebb vihet minket annak megértéséhez, hogy a pteroszauruszok hogyan tettek szert a repülés képességére, illetve hogy milyen tollszerű struktúrák borították a szárazföldi és a repülő őshüllőket.

Kongonaphon maradványaira még 1998-ban bukkantak a Madagaszkár délnyugati részén lévő Morondava-medencében. A hosszas vizsgálatok derítettek fényt arra, hogy a hüllő a dinók és a pteroszauruszok utolsó közös őseinek csoportjához tartoztak. E csoport tagjainak testmérete a  Kongonaphon felbukkanása előtt meredek zsugorodásba kezdett. A méretcsökkenés minden bizonnyal szelekciós előnnyel járhatott, hiszen így hatékonyabban tudtak rovarokra vadászni, és olyan helyeken is élelmet találhattak, ahová más dinoszauruszok nem fértek be.

(Live Science)