Gyér felhozatallal indít játékstreaminget a Facebook

2020.10.27. 15:13
Mindössze öt, jól ismert mobiljátékkal indul a Facebook felhő alapú játékszolgáltatása, amelyeket Androidon a Facebook Gaming Appson keresztül, PC-n pedig a Facebook weboldalán lehet elérni, viszont a streaming iPhone-on és iPaden nem működik majd.
Asphalt 9 (Forrás: Facebook)
Asphalt 9 (Forrás: Facebook)

A PlayStation, az Nvidia, a Google és az Xbox után a Facebook is saját, felhő alapú játékstreaming szolgáltatást indít. Kezdetben csak öt, önálló, okostelefonra már régóta elérhető, gémer szemmel nézve nem túl izgalmas játékkal indítanak. A Facebook erről azt nyilatkozta, hogy

később majd mindenféle játék lesz rajta.

Ráadásul az Apple rendszereit is kihagyják, arra hivatkozva, hogy még nem tudják, hogy „életképes” lesz-e az App Store-ban való indítás.

Titánok harca

A két amerikai technológiai óriás még az év elején csapott össze, amikor az Apple megakadályozta a Facebookot abban, hogy egyszerű „minijátékokat” kínáljon a Facebook Gaming alkalmazás iOS-verzióján keresztül, azzal az indokkal, hogy ezzel a közösségi platform megsértette az App Store szabályait.

Az Apple azóta tisztázta, hogy ehelyett a Facebook számára is ott a lehetőség, hogy felhő alapú játékokat kínáljon a mobil Safari böngészőjén keresztül – ezt az utat követik a Microsoft Xbox xCloud és az Amazon Luna felhő alapú játék szolgáltatásai is.

De a Facebook szerint ennek megvannak a saját korlátai, és világossá tette, hogy elégedetlen a jelenlegi helyzettel.

Bár a mi iOS-utunk bizonytalan, az az egy dolog világos, hogy az Apple másként kezeli a játékokat, és továbbra is ellenőrzést gyakorol egy nagyon értékes erőforrás felett

– írta blogjában Jason Rubin, a Facebook Play alelnöke.

Kihagyhatatlan az alma

Ennek ellenére George Jijiashvili, az Omdia játékpiac-kutató cég iparági megfigyelője szerint a Facebook mégis szeretné valahogy megoldani ezt azt Apple–Facebook-konfliktust, mielőtt szélesebb körben terjesztené a szolgáltatást.

Nagy átlagban, az iOS-eszközök tulajdonosai költik a legtöbbet a mobiljátékpiacon. Éppen ezért a felhő alapú videójáték-szolgáltatók nem engedhetik meg maguknak, hogy kihagyják őket

– hangsúlyozta Jijiashvili.

Új technológia

A Facebook egyébként régóta kínál olyan játékokat a saját platformjain keresztül, mint például a Farmville, a Candy Crush Saga és a Clash of Clans. Azonban ezek a játékok eddig mind Flash vagy HMTL5 technológiákra épültek, amelyeket helyben futtatnak a felhasználó eszközén.

Ezzel szemben a felhő alapú szolgáltatás a játékokat a Facebook számítógépes szerverein futtatja, a grafikai megjelenítést pedig közvetíti a játékosokhoz, akik aztán a saját eszközeiken irányítják a szoftvert. A Facebook azt állítja, hogy ezáltal

sokkal fejlettebb játékmenetet kínálhat.

Ez elég érdekes állítás, ha azt nézzük, hogy például a szintén okostelefonon is működő GeForce Now, vagy a Microsoft-féle xCloud mennyivel komplexebb és tartalmasabb (igazi „tripla A”, tehát nagy költségvetéssel elkészült) játékokat kínál a Facebook szerényebb nyitócímeivel összehasonlítva.

A Facebook induló kínálata ugyanis öt, a Google Playen és az Apple App Store-ban már elérhető, ingyenesen játszható játékra korlátozódik:

  • Asphalt 9: Legends
  • Mobile Legends: Adventure
  • PGA Tour Golf Shootout
  • Solitaire: Arthur's Tale
  • WWE SuperCard

Rubin azzal indokolta ezt az igen szegényes kínálatot, hogy úgy döntöttek a cégnél: nem akarnak „túl sokat ígérni, úgy, hogy aztán ne tudják teljesíteni is”. Azt is hozzátette, hogy idővel a vállalat igényesebb PC-címek megjelenését is tervezi. Ez a „visszafogott” indulás arra szolgál, hogy a riválisokat ért – technikai jellegű – kritikákat elkerüljék.

Ilyen kritikák érték például a Google Stadiát, amely a keresőóriás cég saját felhő alapú játékszolgáltatása, a gémerek viszont arról számoltak be, hogy sokszor meg-megszakadó játékmenetet nyújt, ha a felhasználóknak nincs erős, gyors internetkapcsolatuk. Nem kímélték a tesztek ezen a téren az xCloudot sem: előfordul, hogy percekig kell várni a játékok betöltésére a Microsoft platformján.

Nem kell kontroller

Mivel a Facebook nem konzolos, illetve PC-s, hanem okostelefont és tabletet használó felhasználókra fókuszál a játékstreaming alkalmazása terén, így a cég szerint nincs is szüksége a felhasználóknak vezérlőkre, vagy speciális hardverre a játékok irányításához.

Ez is érdekes álláspont, hiszen egy nindzsareflexeket, vagy pixelpontos célzást igénylő játéknál, de akár egy Assassin's Creed esetében is sokkal kényelmesebb és praktikusabb egy igazi gémer számára, ha kontrollerrel vezérelheti karakterét. Ugyanakkor Jason Rubin meg van róla győződve, hogy az Facebook útja a követendő út a játékstreaming terén.

A tömegeknek szóló felhőjáték-streamingnek még mindig van hová fejlődniük.

Sőt még finoman be is szólt a többi cégnek egy másik megjegyzésében.

Fontos, hogy vegyük figyelembe a technológia előnyeit és valóságát, és ne próbáljuk túlértékelni azt, hol lesz majd a jövőben.

Nem hardcore gamereknek szól

Maguk az induló címek teljesen érdektelenek, és egyáltalán nem fogják izgatni a dedikált konzolos és PC-s játékosokat – de ez igazából nem számít

– hangsúlyozta George Jijiashvili, az Omdia játékpiackutató cég elemzője.

A Facebook végső célja az, hogy játékokat a felhasználói elkötelezettség növelése érdekében használják fel. Ráadásul úgy gondolom, hogy a legtöbb esetben az a fajta felhasználó, aki ezekkel az egyszerű kis címekkel szórakozik, észre sem veszi majd, hogy felhőn keresztül játszik. Mintha csak a szokásos módon játszana Facebookon.

A Facebook szóvivője azt ígérte, hogy a szolgáltatást több európai országban is szeretnék kínálni, de hogy melyik országba (például hozzánk), mikor érkezik, arról még nincs információ.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM