Koronavírus adatok

2021. dec. 03.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Barbara, Borbála
-6 °C
4 °C

„Tessék mondani, hánnyal repül?”

2020.11.16. 06:33
Már egy jó ideje nem csak a Szárnyas fejvadászban látható sci-fi a repülő autó: egyre többet hallani a már létező technológiai szárnypróbálgatásairól. Igaz, a járművek nem úgy néznek ki, mint amilyenbe Harrison Ford az 1982-es filmben beült, de találunk néhány érdekes megoldást.
volocopter.gif

A Blade Runner film – Philip K. Dick: Álmodnak-e az androidok elektromos bárányokról című regénye alapján – egy képzeletbeli 2019-es Los Angelesben játszódott, egy futurisztikus városban, ahol állandóan savas eső hullik és a levegőben a „skimmerek”, repülő autók közlekednek. Tavaly novemberben (amikor a film játszódik) kinéztünk az ablakon, és az eget kémlelve korántsem fogadott az a látvány tele repülő autókkal, amit a filmben láthattunk, szóval itt meg nem tartunk,

viszont a repülő autó ma már valóság.

blade-runner-1982
Fotó: Warner Bros

Ezek a járművek alakíthatják a közlekedést, a munkát és az életünket az elkövetkező évtizedekben. Az akkumulátorok egyre magasabb energiasűrűsége, az anyagtudomány és a számítógépes szimuláció fejlődése számos személyi repülő jármű fejlesztését tette lehetővé, és ezeknek köszönhetően elektromos vitorlázó repülőgépektől kezdve a rögzített szárnyú vízi járműveken át egészen a quadrokopterekig mindenféle járgány megjelenjen a levegőben. Szemléztünk néhányat a már meglévők és jelenleg fejlesztés alatt állók közül.

Jelenleg az autonóm városi repülőgéppiac még mindig kissé sci-finek tűnik. Induló vállalkozások tucatjai versenyeznek kereskedelmi sugárhajtású csomagok, repülő motorkerékpárok és személyes taxik fejlesztésében. A kockázati tőkések, az autóipar és a légiközlekedési vállalatok (még az Uber telekocsitársaság is az ambiciózus Uber Elevate-szel) egyre aktívabb szereplői ennek a területnek, amely 2040-ig akár másfél milliárd dolláros piaccá fejlődhet. Mindeközben a légi közlekedést irányító szervek folyamatosan dolgozzák ki az ezen új területet irányító rendszereket és biztonsági előírásokat.

Volocopter
Volocopter

Légi Uber, sofőr nélkül

Például a németországi Volocopter a VoloCity járművet forgalmazza, az első kereskedelmi engedéllyel rendelkező elektromos meghajtású légi taxit, amely jármű pilóta nélkül fog közlekedni.

Olyan, mint egy Uber Black vagy bármely más prémiumszolgáltatás.

– állítja Fabien Nestmann, a Volocopter közügyekért felelős alelnöke.

Van azért némi különbség. Kezdetben a VoloCityben csak egy utas számára lesz hely. Ez eleinte utazásonként nagyobb költséget jelent, de remélik, hogy a teljesen önvezető modellekre való áttérés előtt kiépíti a fogyasztói bizalmat: egy elektromos, szárny nélküli járműről beszélünk, amelyet kilenc akkumulátor hajt meg, és amely az utasokat egy tervezett leszállóhely hálózat egész területén szállítja – repülőtereken függőlegesen felszálló és leszálló repülőgépek – a nagyobb városokban.

A VoloCity első kereskedelmi járatait a tervek szerint 2022-ben indítaná. Ezek az első járatok jegyenként 300 euróba (~ százezer forintba) kerülnek. De végül – Nestmann szerint – a vállalat célja az, hogy versenyképessé tegye a költségeket mondjuk egy Uber Blackkel.

Nem azt akarjuk, hogy ez a gazdagok játékszere legyen, hanem egy jól integrált utazás része bárkinek egy városi területen.

Made in Japan

Más vállalatok a meglévő autógyártókkal együttműködve olyan modelleket hoznak létre, amelyeket fejleszteni terveznek az esetleges kereskedelmi felhasználásra.

A SkyDrive japán startup például a közelmúltban összefogott a Toyotával, hogy végrehajtsa próbarepülését teljesen elektromos légi taxijával, amely a világ legkisebb elektromos járműve, s függőlegesen fel- és leszállni. Idén nyáron a társaság néhány percig sikeresen repítette SD–03 típusú járművét egy repülőtér körül egy pilóta irányításával.

A gyors közlekedés iránti kereslet nőtt, de az emberek még nem nyújtottak egyértelmű megoldást a forgalomra, még olyan lehetőségek révén sem, mint az elektromos kocsik vagy a gyors alternatívák, mint például francia TGV vonat.

– mondja Takako Wada, a cég képviselője. Szerinte a repülő SkyDrive mobilitása lehet a válasz ezekre az igényekre.

Vasember után szabadon

A Gravity Industries brit repüléstechnikai vállalat 1050 lóerős hordható jetpacket hozott létre.

Kicsit olyan ez, mint egy Forma–1-es autó a hátamon

– mondja Richard Browning, a vezető tesztpilóta és a cég alapítója.

A Jetsuit egy olyan, a Vasember szuperhős filmjeibe illő, speciális berendezés, amelyet egyelőre csak a repüléstechnikai szakemberek és katonai pilóták használhatnak.

Egyszer majd a jetpack azt jelentheti, hogy egy lebegő szuperhős mentős dönthet arról, hogy merre menjen és mit tegyen.