Emma
-2 °C
6 °C

Nyilatkozatháborúba bonyolódott az Apple és a Facebook

2020.11.20. 11:08
Vagy a Facebook hány fittyet a felhasználók magánéletére, vagy az Apple próbálja kiszorítani a konkurenciát a saját területéről, vagy mindkettő.

Az óriásvállalatok konfliktusa egy levélre vezethető vissza, amelyben az Apple közli, hogy kimaradt az iPhone-ból az a rész, amelyben a felhasználó engedélyezi, hogy alkalmazások adatokat gyűjtsenek róluk reklámtargetáláshoz. A cupertinóiak már megjelentették a funkciót szeptemberben az iOS14 operációs rendszerben, de 2021-ig nem aktiválták, mert többek között a Facebook is, jelezte, hogy ellenkezik üzleti érdekeikkel.

Egy jogvédő szervezetekből álló csoport – többek között az Amnesty International, Human Rights Watch és az Electronic Frontier Foundation (EFF) – azért kritizálta a halasztást, mert az nyitva hagyta az ajtót a célzott politikai hirdetéseknek az amerikai elnökválasztásokat megelőző időszakban.

Akarnak mutogatni

Az Apple személyes adatokért felelős vezetője, Jane Horvath az EFF-nek írt nyílt levélben válaszolt a felvetésekre. Ebben a döntést azzal indokolta, hogy ezzel a cég érintett fejlesztői időt kértek a rendszereik és adatkezelési gyakorlatuk rendezéséhez, amit megkaptak.

A magánéletet tiszteletben tartó reklámozás nemcsak hogy lehetséges, hanem egy alapvető gyakorlat volt az internet elterjedése előtt

– fogalmazott, majd az Apple gyakorlatát a piac többi szereplőjével szembeállítva hozzátette:

A Facebook-vezetők világossá tették, hogy annyi adatot szándékoznak gyűjteni, amennyit csak maguktól és harmadik féltől lehetséges, hogy felhasználói profiljukat monetizálhassák. A felhasználók magánélethez való jogainak semmibevétele folyamatosan kiterjed minden termékükre.

Kié a domb

Ez természetesen nagy visszhangot kelthetett a Facebook berkeiben, mert hosszú közleményt juttattak el a Bloombergnek, amelyben azzal hangot adtak meggyőződésüknek, hogy az Apple megpróbálja elterelni a figyelmet a saját adatkezelési gyakorlatáról, továbbá azzal vádolták a céget, hogy piaci erejét használva próbálja kiszorítani a konkurens reklámozókat eszközeiről.

Azt állítják, a személyes adatok védelméről van szó, de valójában a profitról

– fogalmaztak.