
Pénzért kínálták félmilliárd Facebook-fiók adatait, eljárás indult az ügyben

További Tech-Tudomány cikkek
-
Biológiai élet nyomait azonosították egy távoli exobolygón
- Garantáltan hátast dob a Microsoft böngészőjének új funkciójától
- Hatezer milliárd forintnak megfelelő dollárt loptak el tavaly kiberbűnözők az Egyesült Államokban
- Egyszerre rémisztő, sokkoló és előremutató, ami az araboknál történik
- 20 éves a YouTube, megdöbbentő adatokat közöltek a vezetők
Az ír hivatal (Data Protection Commission, DPC) saját kezdeményezésből indította az eljárást egy nemrég igencsak nagy port kavart adatszivárgási botrány miatt, melynek során nem kevesebb, mint 533 millió Facebook-felhasználó 2019-ben megszerzett személyes adatait osztották meg nyilvánosan. Az ír adatvédelmi hatóság jogi kezdeményezése egyébként nem a legelső, ugyanis az ügy kapcsán uniós adatvédelmi vizsgálat is indult, ám ez mégis a legnagyobb jelentőségű, ugyanis Írországban működik a Facebook európai uniós működését koordináló leányvállalata.
Telegram bottól lehetett megvásárolni az adatbázist
Ehhez az adatbázishoz, amely több mint félmilliárd Facebook-fiókot tartalmazott, illetve annak bizonyos részeihez már idén, januárban hozzáférhettek olyan emberek, akik fizettek is érte – ez is mutatja, hogy az adatbázisnak mekkora értéke van. Januárban még egy Telegram bot kínálta fel a lehetőséget, hogy pénzért lehet ellenőrizni a listát.
Az adatbázis még tavalyelőtt, augusztusban szivárgott ki a Facebooktól, és a felhasználónevek mellett a születési adatokat, az e-mail címet, a telefonszámot és a munkahelyet is tartalmazták – feltéve, ha ezeket megadta a felhasználó. Mivel a Facebook sokszor szabályosan nyaggatja a felhasználót, hogy a telefonszámát – állítólag csupán „a biztonsága érdekében” – megadja, így igen nagy számban kerültek bele az ilyen módon kierőszakolt telefonszámok is az adatbázisba. Persze külön meg lehet adni, hogy a telefonszám ne legyen publikus, de alapból mindig az.
„Nem tudtuk, kiknek szóljunk, meg már úgyis mindegy, nem?”
A botrány kirobbanását követően felelősségre vonták a Facebook vezetőségét, amely így másfél év elteltével már kénytelen volt reagálni. A cég vezetősége két okot is felsorolt, hogy miért nem értesítette ennyi ideig a felhasználóit arról, hogy kiszivárogtatták az adataikat. Egyrészt ők sem rendelkeznek pontos információkkal, hogy kiket is érintett az adatszivárgás, így a cég nem tudta, konkrétan kiknek is szóljanak erről.
Másrészt, a felhasználók lényegében már úgysem tudnak semmit sem tenni annak érdekében, hogy ezt „a kis problémát”, illetve annak negatív hatásait elhárítsák, ezért kár lett volna idegeskedniük, „felesleges volt értesíteni őket”.
A DPC azonban nem vette ennyire félvállról a Facebook „nagyvonalúságát”, így a palo altói cégnek küldött hivatalos megkeresésekre adott válaszok alapján azt szűrték le, hogy a cég nem a 2018-ban hatályba lépett, uniós szintű adatkezelési gyakorlatot előíró GDPR-rendelet szerint járhatott el ebben az esetben, továbbá valószínűleg nem tett eleget az ebben a rendeletben az adatkezelők számára előírt kötelezettségének sem.
(Borítókép: J aap Arriens / NurPhoto / Getty Images)
