A gyerekeknek szánt Instagram leállítását követelik a Facebooktól

2021.04.20. 10:23
Sok közegészségügyi szószóló, a világ minden tájáról azt követeli, hogy a Facebook törölje az Instagram gyermekeknek szóló verziójának bevezetését.

A „Reklámmentes gyermekkorért kampány” (Campaign for Commercial Free Childhood) szervezet 99 alcsoportja és tagjai által aláírt levele szerint a „képmániás” platform veszélyes a gyermekek egészségére és magánéletére.

Az elmúlt hetekben vetődtek fel a 

13 éven aluliak számára készült, külön Instagram tervei.

Az Instagram tulajdonában lévő Facebook azt állítja, hogy a gyermekeknek szánt platformot „a szülők kezelnék”.

„Mi csak segíteni akarunk”

A gyerekek már egyébként is mind az interneten lógnak, és kapcsolatba akarnak lépni családjukkal és barátaikkal, illetve szórakozni és tanulni. Szeretnénk nekik segíteni, hogy ezt biztonságos és az életkoruknak megfelelő módon tegyék meg, és ezt az új platformot gyakorlati megoldásként kínáljuk arra nézve, hogy sok gyerek hazudik a korát illetően, amikor az Instagramra regisztrál

– nyilatkozta a közösségimédia-óriás a BBC-nek.

Egy új életkor-ellenőrzési módszeren dolgozunk annak érdekében, hogy a 13 éven aluliak ne tudják használni az Instagramot, és most kezdtük el kidolgozni a gyermekek életkorának megfelelő és a szülők által ellenőrzött Instagram-élményt. Egyetértünk abban, hogy az általunk fejlesztett tapasztalatoknak prioritásként kell kezelniük biztonságukat és magánéletüket, és konzultálni fogunk a gyermekek fejlődésével, a gyermekek biztonságával és a mentális egészséggel foglalkozó szakértőkkel, továbbá tájékoztatni fogjuk az adatvédelem szószólóit is. Ezenkívül nem jelenítünk meg hirdetéseket a 13 éven aluliaknak szánt semmilyen Instagram-felületen sem

– tette még hozzá a Facebook képviselője.

Márciusban a Buzzfeed beszámolt egy belső vállalati jegyzetről, amelyben a vezetők megvitatták a fotómegosztó alkalmazás olyan verziójának elkészítésének tervét, amit a törvényes kor alatti gyermekek is használhatnak az Instagramhoz való csatlakozáshoz. 

„Az igazi cél: a kiskorúak behálózása”

A Facebookra és más közösségimédia-platformokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy a 13 éven aluliak csatlakozását valahogy megállítsák. Ez elég nehéz vállalkozás, amikor a gyerekek nyilvánvalóan hazudnak a korukról, így könnyen és egyszerűen tudnak rá regisztrálni.

A Facebookhoz írt nyílt levelet aláírók ugyanakkor arra mutattak rá, hogy a 13 éven aluliak, akik már fent vannak az Instagramon, valószínűleg nem hagyják azt el egy „óvodás” verzióért.

Az Instagram valódi célpontja az, hogy a jelenlegi fiatalkorú felhasználóknál is fiatalabb gyerekeket is behálózzák

– fogalmazott a nyílt levél.

Josh Golin, a „Reklámmentes gyermekkorért kampány” ügyvezető igazgatója ezt is hozzátette:

Az Instagram üzleti modellje a széles körű adatgyűjtésre, az eszközökre fordított idő maximalizálására, a túlzott mértékű megosztás és az idolizáló influencerek kultúrájának előmozdítására, valamint a gyakran szünet nélküli, könyörtelen figyelem keresésére épül. Mindez hétéves korosztály számára biztosan nem megfelelő.

Kathryn Montgomery, az amerikai digitálisjogvédő-központ, a Digitális Demokrácia vezető stratégája ezt tette hozzá:

A Facebook azt állítja, hogy a gyerekeknek szóló Instagram létrehozása segít biztonságban tartani őket a platformon. De a vállalat valódi célja az, hogy a rendkívül jövedelmező Instagram-franchise-ját egy még fiatalabb demográfiai csoportra terjessze ki, miközben a gyerekeknek egy olyan erőteljes, kereskedelmi forgalomban lévő közösségimédia-környezetet mutat nekik, amely komoly veszélyeket jelent magánéletükre és egészségükre.

A levél a brit Királyi Közegészségügyi Társaság (Royal Society for Public Health) kutatására hivatkozik, amely az Instagramot a fiatalok mentális egészségének legrosszabb közösségimédia-platformjának minősítette. A jelentés szerint az Instagram például az étkezési rendellenességek vagy a számítógépes zaklatás fokozott kockázatához kapcsolódik (utóbbi sokszor szexuális jellegű). Például ezen a héten az Instagram kénytelen volt elnézést kérni, miután egy „becsúszott egy hiba”, amely révén egy nem megfelelő étrend tartalmát népszerűsítették az étkezési zavarokkal küzdő felhasználók számára.

Annak a Molly Russell nevű brit tinédzsernek az apja, aki 2017-ben önkezűleg vetett véget életének, elmondta, hogy a platform részben felelős a lánya haláláért, mert a depresszióról és az öngyilkosságról szóló anyagokat nézett rajta, annak ellenére, hogy – elvileg – az ilyen tartalom tiltott. 

Agyonretusált önértékelés

Az Instagram fotómegosztásra és megjelenésre összpontosítva a platformot különösen alkalmatlanná teszi azon gyermekek számára, akik öntudatuk fejlesztésének döntő szakaszaiban vannak. A gyermekek és tizenévesek (főleg a fiatal lányok) megtanulták a túlzottan szexuális, agyonszerkesztett és retusált fotókat összekapcsolni azzal, hogy az ilyen képek sokkal nagyobb figyelemmel és népszerűséggel járnak társaik körében

– olvasható még a levélben.

A gyermekek emelett túl sok reklámot látnak a levél szerint, a Sprout Social digitális megfigyelő ügynökség elemzését idézve, amely azt sugallja, hogy minden harmadik Instagram-bejegyzés egy hirdetés.

A gyerekeknek szóló YouTube for Kidst – amely nem jelenít meg hirdetéseket – nemrégiben bírálták a marketing és a termékelhelyezéssel történő reklámozás „becsempészése” miatt. Az Instagram sem úszta meg a komoly kritikákat, amiért nem tette egyértelművé, amikor a bejegyzések fizetett hirdetések voltak. 

„Fekete öves a Facebook a fiatalok kizsákmányolása terén is”

A nyílt levél azt is hozzátette, hogy a Facebooknak

„nagy tapasztalata van a fiatalok kizsákmányolásában”,

 a Messenger Kids olyan tervezési hibájára hivatkozva, amely lehetővé tette a kisgyermekek számára, hogy megkerüljék a szülői felügyeletet.

A Mark Zuckerberg, a Facebook vezetőjének címzett levelet 35 szervezet és 64 egyéni szakértő írja alá, köztük az elektronikus adatvédelmi információs központ, a globális cselekvési terv és a Kidscape.

A Facebook egyébként nem az egyetlen, össztűz alatt álló felület a fiatalokkal való bánásmód szempontjából. Az Alapítvány a Piaci Információkutatásért holland adatvédelmi csoport azt állította, hogy a TikTok sérti a gyermekek magánéletét a GDPR szabályai szerint, ezért hivatalos panaszt is be akarnak nyújtani.

(BBC)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM