Jusztin
13 °C
30 °C

Nyaralni vagy akár a halálba visz az üdülőhajó

shutterstock 758774020
2021.05.22. 12:05
Önkéntesek jelentkezhetnek hajós álomutazásra. Persze lehet, hogy már késő, mert hatalmas az érdeklődés, és úgy tűnik, a kockázatok sem tartják vissza a kilométer-hiányosokat. Vajon soha semmiből nem tanulunk?

Az Egyesült Államok járványügyi hivatala, a CDC a napokban bejelentette, hogy nemsokára újra elindulhatnak a járvány előtt hatalmas népszerűségnek örvendő üdülőhajók. A sokszor hatalmas méretű óceánjárókon akár több ezer utas és hatalmas személyzet tartózkodik, ami persze a járványok terjedése szempontjából rémálom lehet. A CDC ezért a végső engedélyek kibocsátása előtt tesztutasokkal és próbautazásokkal vizsgálná az ötlet biztonságosságát. Ennek során az utazást szervező ügynökségeknek bele kell egyezniük a személyzet folyamatos tesztelésébe és más szigorú járványügyi intézkedésekbe, ha pedig ez megvan: jöhetnek a tesztutasok.

Őket önkéntesként toborozzák. A szervezőnek pedig írásban kell tájékoztatni a jelentkezőket arról, hogy

tulajdonképpen klinikai kísérletben vesznek részt, mivel az utazás kimenetelét nem tudják garantálni,

és a biztonsági és egészségügyi eljárások az út során gyakorlatilag egy vizsgálati protokollnak tekinthetők. A jelentkezők ennek értelmében tehát beleegyeznek abba, hogy a világjárvány alatt történő utazások körülményeit és veszélyeit teszteljék rajtuk.

Fontos tudás továbbá, hogy csak 18 évesnél idősebbek jelentkezhetnek. A résztvevőknek bele kell egyezniük a folyamatos tesztelésbe, és az álomútnak vége, ha az utasok 1,5 vagy a személyzet 1 százaléka pozitív tesztet produkál. A kikötőkben az utasoknak a hajó közelében kell maradniuk, nem engedélyezett számukra az egyéni kirándulás és bóklászás sem. 

Sokan kockáztatnának

A veszélyek és a szigorú szabályok ellenére már 150 ezer tesztutas jelentkezett, és ez csak egyetlen utazási iroda, a Royal Caribbean járataira mutatkozó érdeklődést jelöli.  „Megható, hogy a hosszú szünet és a járvány ellenére sem fordultak el tőlünk utasaink” – summázta véleményét a szervező képviselője az érdeklődést látva. 

A CDC útmutatása szerint ha az utasok 95 és a személyzet 98 százaléka be van oltva Covid–19 ellen, akkor nincs akadálya a valódi, immáron nem csak teszt-üdülőhajózásnak sem. A CDC azonban sietve hozzátette, hogy az üdülőhajók még így sem tekinthetők teljesen biztonságosnak, és részükről csak a lehető legjobb iránymutatások kidolgozása lehetséges jelenleg. Egy ilyen út során természetesen ennek ellenére is fennállhat a Covid–19 terjedése. 

A történelem ismétli önmagát?

Közismert, hogy még a világjárvány kezdete előtt egy ilyen óceánjáró üdülőhajó, a Diamond Princess volt felelős 2020 februárjában a Kínán kívüli fertőzések feléért. A hajó és utasai, illetve a személyzet szomorú története nagyban hozzájárult ahhoz, hogy megértsük az új típusú koronavírus által képviselt veszélyeket, és megkezdhessük az ellene való védekezést.

A Diamond Princess fedélzetén 3711 személy tartózkodott: 2666 utas és 1045 fő személyzet. Ebből 712-en fertőződtek meg, 145 ember a személyzet és 567 fő az utasok közül, 14-en pedig belehaltak a szövődményekbe. Minden halálos áldozat az utasok közül került ki, feltehetőleg mivel ők jóval idősebbek és elesettebbek voltak a személyzet tagjainál.

A történtek után több üdülőhajó rémálomszerű helyzetbe került, mert nem engedték kikötni őket. A brit felségjelzés alatt hajózó MS Braemar például heteken át kóborolt, miután kiderült, hogy fedélzetén öt koronavírusos beteget diagnosztizáltak, így sem Dominikán, sem Barbadoson, sem a Bahamákon nem köthetett ki. A 682 utason és a 381 fős személyzeten végül Kuba könyörült meg.

A Diamond Princess kálváriája és a szituáció meglehetősen szerencsétlen kezelése közrejátszhatott abban, hogy a Covid–19-ből végül világjárvány lett. Úgy tűnik, hogy ez ma már sem az USA járványügyi hivatalát, sem pedig a próbautasnak jelentkező tömegeket nem zavarja. 

(Borítókép: Utasok egy óceánjáró hajón. Fotó: Shutterstock)