Diána
11 °C
22 °C

Az orvosoknak elegük lett a félrevezető oldalakból

2021.08.23. 10:41
Érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyi időt töltünk kezelőorvosunk társaságában, illetve online, esetleg közösségi oldalak böngészésével. Ez persze sok mindentől függ, de afelől semmi kétség, hogy a különböző internetes oldalakon eltöltött időnk messze felülmúlja azt, amit egészségünk megőrzésében járatos valódi szakemberek társaságában töltünk.

 Ehhez még hozzájön az is, hogy a legutóbbi időkig – sőt sok esetben még mindig – az ilyen szakemberek nem vagy csak elvétve léptek a nyilvánosság elé, használták a közösségi oldalakat különféle retorzióktól vagy egyéb következményektől tartva, vagy egyszerűen csak idegenkedtek tőlük.

Egy hatalmas űr keletkezett tehát az egyszerű hírek és a szakértői tanácsok között. Mint minden űr, ez is betöltésre került. Az önjelölt szakemberek elkezdtek félinformációkat terjeszteni, valós adatokat a szövegkörnyezetből kiragadva félremagyarázni, vagy pedig egész egyszerűen képtelen sületlenségeket ömleszteni. Legutóbbira példa az oltásokba ültetett mikrochip, vagy a koronavírus és az 5G hálózatok közötti összefüggés. Az emberi természet pedig nem sokat változott az évezredek során, az összeesküvés-elméletekben, csodaszerekben és általában mindenben, ami más, mint a megszokott, hamarabb hiszünk, mint a valóságnak. 

Kitűnő példa erre, ami jelenleg zajlik. Egyszeriben megjelent a semmiből több millió önjelölt virológus, immunológus, infektológus és epidemiológus, akik elképesztő szorgalommal és kitartással ontják a félig vagy teljesen valótlan információk áradatát a nagyérdemű publikumra. Az értelmes többség persze inkább hisz a háziorvosának, esetleg szakorvosnak, akihez időnként eljut, de a napi 2-3 óra Facebook, Instagram vagy Twitter ellen esélye sincs a rendelőben ülő, amúgy is túlterhelt, túldolgoztatott, kimerült orvosnak.

Azazhogy eddig nem volt…

A fenti helyzetet ugyanis megelégelte három amerikai orvos, Alex McDonald, Atul Nakashi és Hussain Lalani, akik elindították a This is our shot nevű mozgalmat.

A Facebook, a Twitter és az Instagram felületein egyaránt jelen lévő kezdeményezés nevét egy angol szójáték adja, amelyet magyarra csak körülírva lehet lefordítani: egyrészt jelenthet annyit, hogy „Ez a mi oltásunk”. De nem nehéz belelátni az „Ez a mi lehetőségünk” jelentést sem, főleg amerikai szleng felől nézve. A mozgalom közvetlen előhívója a Covid világjárvány, azon belül pedig az oltástagadó nézetek tévhitekre alapuló terjedése volt, de követői szeretnék felvenni a küzdelmet a szélesebb értelemben vett téves információ terjedése ellen is. Eddig elmondásuk szerint 25 ezren csatlakoztak hozzájuk.