Gyerekek manipulálásával vádolják a Facebookot

2021.10.02. 16:00

A közösségi óriás az újszülöttektől a felnőttekig mindenkit szeretne bevonni szolgáltatásába, ehhez pedig az eddig ismerteknél jóval mélyrehatóbban foglalkoztak a fiatalkorúakkal, írja a The Wall Street Journal a hetek óta tartó, The Facebook Files című oknyomozóriport-sorozatának legújabb cikkében.

A Facebook kiskorúakat és szokásaikat megismerő projektje jóval túlmutat a Messenger Kids és a napokban parkolópályára állított Instagram Kids fejlesztésén, ismerteti a riport. A WSJ cikke szerint a Facebook a kutatásai során megfigyelt négy évnél fiatalabb gyermekeket is azzal a céllal, hogy a gyerekek viselkedése és reakciói alapján fejlesszen terméket.

A TikTok és a Snapchat sikerének nyomására kezdett el a gyerekkutatással foglalkozni a Facebook. Egy, a Wall Street Journal által megszerzett és bemutatott, a Facebooknál belső használatra szánt dokumentum szerint a közösségi óriás „nem hagyhatja figyelmen kívül”, hogy a gyerekek hatéves koruk környékén már aktív internethasználók okostelefonokon és táblagépeken keresztül is. Hogy teljesebb legyen a kép, miért nem hagyhatják ezt figyelmen kívül, fontos megemlíteni, hogy 

az elmúlt két évben 19 százalékkal esett a Facebookon a naponta aktív tinédzserkorúak száma, a tendencia pedig azt mutatja, 2023-ra a tinik 45 százaléka érdeklődés hiányában eltűnhet a platformról.

Gyerekkutatásában több módszert is használt a Facebook. A WSJ szerint a közösségi oldal személyes találkozók keretén belül foglalkozásokat tartott, ahol fiatalkorúakat biztattak arra, használják a Messenger Kids alkalmazást. Emellett a megszerzett belsős dokumentum szerint terveket és életkort szabtak meg ahhoz, mikor kell „átterelni” a fiatalkorú felhasználói bázist az Instagramról a Facebookra, azt kutatva, milyen eszközökkel tudják átterelni az embereket. Ahhoz, hogy jobban megértsék a gyerekeket és a gyerekkort, a kutatás során hat halmazba osztották az embereket, akiknek a viselkedését megfigyelték és kielemezték: felnőttek, felnőttkor és 16 éves kor közöttiek, 15–13 évesek, 12–10 évesek, 5–9 évesek és 4 éves kortól az újszülöttekig. Kétségkívül az utolsó kategória a legfurcsább mind közül.

Közleményben reagált a Journal riportjára a Facebook. A közzétett válasz szerint a tudományos taxonómia szerint jártak el, amikor létrehozták az életkor alapján a kutatási halmazokat. Az, hogy a közösségi média próbálja megérteni a tinédzsereket és fiatalkorúakat, nem újdonság, hisz céljuk, hogy a következő generációnak is megfelelő és csábító szolgáltatást nyújtsanak, tette hozzá az Instagram fejese, Adam Mosseri. A Facebook tagadja a WSJ vádjait, miszerint megpróbálták manipulálni a gyerekeket és arra biztatni őket, hogy 13 éves koruk előtt használjanak olyan szolgáltatásokat, melyeket 13 éven felülieknek szántak.

Nincs könnyű helyzetben a Facebook, szolgáltatásainak fiatalkorúakra gyakorolt lehetséges negatív hatásai kapcsán megjelentek nemrég olyan belsős dokumentumok, melyek megmutatták, hogy a közösségi óriás évek óta tisztában van az Instagram önértékelésre és önbizalomra gyakorolt negatív lenyomatával, ezt mégis figyelmen kívül hagyták. Ezenkívül az amerikai kongresszus is foglalkozik az üggyel, mely szerint potenciális veszélyforrást jelenthet a közösségi platform a fiatalok fejlődésére. A Facebook képviselői csütörtökön állnak majd a kongresszus elé.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM