Új, ismeretlen eredetű rádióforrást észleltek a csillagászok a világűrben

2022.06.02. 20:20
Az NGC 2082 néven ismert spirálgalaxis rádiókontinuum megfigyelésekor ausztrál csillagászok egy rejtélyes, fényes és kompakt rádióforrást fedeztek fel, amely a J054149.24-641813.7 jelölést kapta.

A forrás eredete és természete ismeretlen, és további vizsgálatokat igényel. A rádióforrások általában a világegyetem különböző objektumai, amelyek viszonylag nagy mennyiségű rádióhullámot bocsátanak ki. Az ilyen sugárzás legerősebb forrásai közé tartoznak a pulzárok (gyorsan forgó neutroncsillagok), csillagködök, kvazárok (csillagszerű rádióforrások).

Most az ausztráliai Western Sydney-i Egyetem csillagászaiból álló, Joel Balzan által vezetett csapat új rádióforrás felfedezéséről számolt be, amelynek valódi természete egyelőre bizonytalan.

A felfedezés kérdéses eredete

Az NGC 2082 galaxis megfigyelésekor rádióteleszkóp segítségével erős, pontszerű rádióforrást azonosítottak, amely a galaxis középpontjától 20 ívmásodpercre helyezkedik el. Az NGC 2082 egy G típusú spirálgalaxis a Dorado csillagképben, a Földtől mintegy 60 millió fényévre található, átmérője körülbelül 33 ezer fényév.

Az első elemzések arra utalnak, hogy a rádióforrás nem egy pulzár vagy szupernóva-maradvány lesz, mert eredete inkább termikus. A legvalószínűbb lehetőség, hogy a J054149.24-641813.7

egy extragalaktikus háttérforrás, rádiógalaxis vagy aktív galaxismag.

A témában kiadott kutatási anyagot egy szakmai bírálaton még nem átesett tanulmányban mutatták be.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM