16:00, December 03.
Kalifa Nemzetközi Stadion Nyolcaddöntő
20:00, December 03.
Argentína 0
Ausztrália 0

Az egész Tejútrendszer hullámzott egy titokzatos erő miatt

GettyImages-1242680197
2022.10.01. 05:55
Az Európai Űrügynökség Gaia űrobszervatóriumának adatait felhasználva a kutatók több mint 20 millió csillag mozgását hasonlították össze, amelyek az egész Tejútrendszerben, de különösen a galaxis korongjának külső régióiban találhatók. Az adatok egy titokzatos hullámzást vagy rezgést mutattak ki, amely a jelek szerint az egész galaxisban lökdösi a csillagokat.

Képzeljük el a Tejútrendszer 100 milliárd csillagát egy lapos, nyugodt víztócsának. Ezután képzeljük el, hogy valaki egy 400 millió napnyi méretű követ dob bele ebbe a vízbe. Az energia hullámról hullámra hullámzik a galaxis felszínén, a csillagokat egy kaotikus táncban lökdösve és pattogtatva, amely csak évezredek múlva csillapodik le.

A csillagászok gyanítják, hogy valami ilyesmi valóban megtörténhetett − ráadásul nemcsak egyszer, hanem többször is az elmúlt több milliárd év során − írta meg a Live Science.

A Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban szeptember 15-én megjelent tanulmányukban a szerzők azt állítják, hogy a közeli Sagittarius törpegalaxis a jelek szerint legalább két alkalommal is összeütközött a Tejútrendszerrel, ami miatt a galaxis körüli csillagok rejtélyes módon különböző sebességgel rezegtek.

Láthatjuk, hogy ezek a csillagok imbolyognak, és különböző sebességgel mozognak fel-le

− mondta a tanulmány szerzője, Paul McMillan, a svédországi Lund Egyetem csillagásza.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a hullámok valószínűleg több százmillió évvel ezelőtt keletkeztek, amikor a Sagittarius utoljára áthaladt a galaxisunkon.

(Borítókép: Tayfun Coskun / Anadolu Agency / Getty Images)