Dízelmotort alakítottak hidrogénüzeművé ausztrál mérnökök
Az Új-dél-walesi Egyetem mérnökei sikeresen alakítottak át egy dízelmotort hidrogén-dízel hibriddé – az átalakítás 85 százalékkal csökkentette a motor szén-dioxid-kibocsátását.
A Shawn Kook professzor vezette csoport 18 hónapos munkával dolgozta ki az üzemanyag-adagoló rendszer konverzióját, aminek segítségével 90 százalékban hidrogént éget a motor. A mérnökök alapos munkát végeztek, az általuk fejlesztett rendszerrel átalakíthatóak a teherszállításban, mezőgazdaságban és bányászatban használt dízelmotorok.
Kook professzor rámutatott, hogy a létező gépek átállítása jóval olcsóbb és gyorsabb, mint az üzemanyagcellás gépek, amikre még legalább egy évtizedet kell várni. A fejlesztés így komoly lépés lehet az ipar környezeti lábnyomának csökkentésének útján.
Az ausztrál mérnökök megoldásának lényege, hogy az eredeti dízelbefecskendezést megtartva egy hidrogénbefecskendező rendszert építenek a hengerekre. A hidrogénmotorok elterjedésének egyik legnagyobb akadályát jelentő magas nitrogén-oxid-kibocsátást sikerült a befecskendezés időzítésével kiküszöbölni.
Ha csak hidrogént nyomunk a motorba, és hagyjuk, hogy keveredjen, egy csomó nitrogén-oxid-szennyezést kapunk, ami légszennyezést és savas esőt okoz. A mi rendszerünkkel elértük, hogy rétegek jönnek létre, van, ahol több, van, ahol kevesebb a hidrogén, így a NOx-kibocsátás alacsonyabb, mint a tisztán dízelmotoré
– magyarázta Kook.
A hidrogén-dízel technikát a következő egy-két évben tervezik kereskedelmi forgalmazásra felkészíteni.
A globális üvegházgáz-kibocsátás mintegy 30 százaléka bányászatban használt gépekhez és generátorokhoz köthető. A dízelüzemű generátorok piacát csak Ausztráliában 765 millió dollárra becsülik.