NMHH-kutatás: a gyakori tiktokozás ronthatja az álhírfelismerési készségeinket
További Tech-Tudomány cikkek
- Élő funkciót végez az élettelen anyag tengeri hőforrásoknál
- Sci-fi filmbe illő módon ellenőrzik a diákokat egy amerikai iskolakörzetben
- Új fejezetet nyitott vasárnap az emberiség a világűr meghódításában
- Megtalálhatták a bitcoin atyját, aki a világ leggazdagabb emberévé válhat
- Magáncég hozhatja vissza a NASA marsi mintáit
Minél gyakrabban tiktokozik valaki, annál kevésbé képes felismerni az álhíreket – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmánya, amely kérdőíves felmérések és interjúk alapján vizsgálta a 13–25 év közötti fiatalok TikTok-tartalmak általi befolyásolhatóságát, valamint képességüket a kritikus gondolkodásra és az álhírek felismerésére a közösségi médiában.
Az NMHH onlineplatformok.hu honlapján közzétett kutatás eredménye szerint a megkérdezett fiatalok többsége a YouTube közösségi platform használatát tartja a leginkább elengedhetetlennek.
A válaszadók körében a YouTube-függés csaknem kétszer olyan erős, mint a Facebook-függés.
A TikTokot viszonylag kevesen tartották nélkülözhetetlennek, ennek ellenére a közösségimédia-platformok közül általánosságban ez a közösségi oldal veszi el a legtöbb időt a válaszadók mindennapjaiból, a legtöbbjük egy nap két óránál hosszabb időt is eltölt rajta.
Figyelemre méltó, hogy a tanulmány szerint kétszer annyi nő használja a TikTokot, mint férfi, és másfélszer annyi nő használja napi két óránál többet a platformot, mint amennyi férfi.
A kutatás vizsgálta a fiatalok álhírfelismerési képességét. A legtöbb válaszadó önbevallása szerint úgy ellenőriz egy-egy TikTok-videóban látott állítást, hogy a teljes történetet elolvassa, és más forrásban is utánanéz az abban szereplő információnak.
A résztvevőknek a kutatás alkalmával konkrét, a TikTokon terjedő, valós vagy hamis információkat tartalmazó videókról kellett megállapítaniuk, hogy azok manipuláltak vagy valósak – olvasható a médiahatóság közleményében.
Többtényezős a felismerés, ellentmondásos a megítélés
A kutatás elvégzésekor nem vált egyértelművé, hogy a fiatalok a politikai vagy a tudományos tematikájú hamis videókat ismerik-e fel könnyebben, ami azt sugallja, hogy a videók valóságtartalmának megítélésében más tényezők is szerepet játszanak, például a posztoló profiljának ismertsége, hitelessége, valamint a fiatalok előzetes ismeretei és tapasztalatai a bemutatott konkrét témában.
Egy politikusról szóló hamis videó esetén például fontos, mennyire ismerik a válaszadók az adott politikust és szokásait, nézeteit, míg a tudományos érdekességeket bemutató videóknál meghatározó lehet például, hogy mennyire vannak tisztában a fizika törvényeivel.
A kutatás eredményei alapján a fiatalok álhírfelismerési képessége összefügg a szüleik iskolai végzettségével is, általánosságban minél magasabb volt a gondviselők iskolázottsága, a vizsgált fiatalok annál jobban felismerték az álhíreket, valamint annál hatékonyabban ellenőrizték az információkat.
A tanulmány arra is rávilágított, hogy általánosságban minél gyakrabban tiktokozott egy válaszadó, annál kevésbé volt képes felismerni az álhíreket és kiszűrni a valótlan információkat.
A TikTokon megjelenő, vásárlásra ösztönző tartalmakat illetően a válaszadók több mint kétharmada nyilatkozott úgy, hogy nem vásárolt terméket ezek hatására, vagyis a fiatalok jelentős része nem érzi magát közvetlenül kitettnek ezen marketingcélú tartalmaknak. Ebben annak is szerepe lehet, hogy a megkérdezett fiatalok túlnyomó részének feltételezhetően nincs saját jövedelme, amelyet szabadon elkölthetne.
A TikTok megítélése többdimenziós és ellentmondásos, a kutatáskor készített interjúk alapján népszerű a fiatalok körében, mert egyszerűen böngészhetnek rajta rövid, gyorsan fogyasztható videókat. Sokan közülük ugyanakkor aggodalmukat fejezték ki a platform okozta függőség, figyelemzavar és időveszteség, a nem mindig megbízható információk, valamint a túlzott ingeráradat miatt.
A tanulmány eredményei is rámutatnak a médiaműveltség és a kritikai gondolkodás fejlesztésének jelentőségére, valamint arra, mennyire fontos a fiatalokat időben megismertetni a közösségi média működésével és felvértezni a megfelelő digitális készségekkel – például a valótlan tartalmak kiszűrése érdekében.
Ebben a jó szülői mintaadáson túl a közoktatásnak is fontos szerepe lehet, az NMHH ezért rendszeresen szervez a témában workshopokat és képzéseket – szülőknek és tanároknak egyaránt.