Lukács

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Antibiotikum-rezisztencia gének vannak a városok levegőjében

2018.08.08. 16:28

A világ 19 városa, köztük San Francisco, Peking és Párizs levegőjének elemzésekor kínai kutatók 30 különböző antibiotikum-rezisztencia gént (ARG) mutattak ki, amelyek veszélyt jelentenek az ember egészségére – írja az MTI.

Az antibiotikum-rezisztencia az antibiotikum túlzott használata miatt alakul ki, mert emiatt sok baktérium alkalmazkodik és ellenállóvá válik a mindennapokban használt antibiotikumokkal szemben, így azok nem lesznek többé hatékonyak a különböző fertőzések legyőzésére.

A Pekingi Egyetem vezetésével végzett kutatásban levegőmintákat gyűjtöttek 13 ország 19 városában, és molekuláris technológiával elemezték a szálló port. Kimutattak a mintákban 30 olyan különböző géntípust, amelyek hétféle antibiotikumnak állnak ellen. 6 város levegőjében találtak olyan rezisztencia géneket, amelyek ellenállnak az egyik leghatásosabb antibiotikumnak, a vancomycinnek is.

A kínai kutatócsoport Pekingben találta az antibiotikum-rezisztencia gének legsokszínűbb csoportját, 18 különböző altípust mutattak ki, míg San Francisco levegőjében volt a legmagasabb az ilyen gének szintje.

A kutatást vezető Jao Mao-seng szerint több ország hozott már intézkedéseket az antibiotikum-rezisztencia kezelésére, például ellenőrzik a szennyvízben, a gyógyszergyárakban és az állattenyésztésben az ARG-szintet.

A városi levegőben jelen lévő antibiotikum-rezisztencia génekre azonban nem fordítanak elegendő figyelmet

– mondta.

Korábbi kutatások már kimutatták, hogy az antibiotikum-rezisztencia gének képesek egyik baktériumból a másikba, sőt a baktériumból a környezetbe is átterjedni. Az Environmental Science and Technology folyóiratban közzétett új tanulmányukban a kutatók kimutatták, hogy egyes térségekben az elmúlt évtizedben nőtt az ilyen gének jelenléte a levegőben.

Ezek a gének képesek hozzátapadni a levegő részecskéihez és átterjedni más térségekre, olyan helyekre, ahol kevesebb antibiotikumot használnak, ami növeli annak lehetőségét, hogy új antibiotikumnak ellenálló baktérium tenyésztődjön – figyelmeztettek a kutatók.