Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Aki rendszeresen mozog, jobb a mentális egészsége

2018.08.09. 17:14

A heti többszöri testmozgás, különösen a csapatban és közösségben űzött sportok összefüggésben állnak a jobb mentális egészséggel – derült ki egy amerikai tanulmányból, amely szerint a túl sok testmozgás ugyanakkor nem mindig hasznos a pszichológiai jólét szempontjából.

A testmozgás csökkenti többek között a szívbetegség, az agyi-érkatasztrófa és a cukorbetegség kockázatát, de az kevésbé tisztázott, hogy milyen hatással van a mentális egészségre. A tudományos bizonyítékok egy része azt sugallja, hogy javíthatja a mentális egészséget, ugyanakkor a szakértők megjegyzik, hogy a hatás mindkét irányban működhet, vagyis a mozgásszegény életmód tünete és okozója is lehet a rossz mentális egészségnek.

A Lancet Psychiatry folyóiratban publikált új eredmények szerint

a heti három-öt alkalommal végzett, nagyjából 45 percnyi testmozgás van a leginkább jótékony hatással a mentális egészségre.

A kutatók ugyanakkor azt is kimutatták, hogy azok, akik napi szinten végeznek testmozgást, gyengébb mentális egészségről számolnak be.

A tanulmány készítői a fizikai aktivitás összes formáját figyelembe vették, a gyerekekről való gondoskodástól és a házimunkától kezdve a fűnyíráson, a horgászáson, a biciklizésen és az edzőtermi erősítésen át egészen a futásig és a síelésig.

A kutatók az Egyesült Államok 50 szövetségi tagállamából származó 1,2 millió felnőtt adatait dolgozták fel. Az alanyokat arról kérdezték, hogy az előző 30 napra vonatkozóan hányszor értékelnék rossznak a mentális egészségüket a jelentkező stressz, a depresszió és az érzelmi problémák miatt. Arra is válaszolniuk kellett, hogy milyen gyakran végeztek testmozgást a megelőző 30 napban, és hogy hetente, illetve havonta hányszor űzik ezt a testmozgást és mennyi ideig.

Több mozgás = havi 1,5 nap plusz jólét

A végső eredményekhez figyelembe vették az alanyok korát, etnikai és nemi hovatartozását, családi állapotát, jövedelmét, iskolázottságát, munkavállalói státuszát, testtömegét, saját értékelése szerinti fizikai egészségét, és hogy korábban diagnosztizáltak-e nála depressziót.

Az eredmények szerint a résztvevők havonta átlagosan 3,4 napon értékelték rossznak a mentális egészségi állapotukat. A rendszeresen testmozgást végzők ugyanakkor havi szinten 1,5 nappal kevesebbszer, mint a mozgásszegény életmódot folytatók. A vizsgált testmozgások mindegyike összefüggött a jobb mentális egészséggel. A legjótékonyabb hatásúnak a csapatsportok, a kerékpározás, az aerobic és az edzőtermi edzések bizonyultak.

Noha a tanulmányban egyértelmű volt az összefüggés a rendszeres testmozgás és a jobb mentális egészség között, a kutatók hangsúlyozzák, hogy nem tudnak ok-okozati kapcsolatot kimutatni.