Erzsébet

Százmilliókat fenyeget tápanyaghiány a légköri szén-dioxid miatt

2018.08.29. 08:42

Az emberi tevékenység nyomán egyre növekvő légköri szén-dioxid-koncentráció miatt veszítenek tápanyagtartalmukból bizonyos gabonafélék, ami 175 millió embernél okozhat cinkhiányt és 122 milliónál fehérjehiányt a század közepére – figyelmeztetnek a Harvard Egyetem kutatói.

A kutatásunkból egyértelműen kiderül, hogy az olyan hétköznapi döntéseink, mint hogy hogyan fűtjük az otthonunkat, mit eszünk, hogyan közlekedünk és mit vásárolunk, csökkentik az élelmiszereink tápanyagtartalmát és veszélyeztetik más népek, illetve a jövő nemzedékeinek egészségét

– mondta Sam Myers, a Nature Climate Change folyóiratban publikált tanulmány vezető szerzője.

A szakemberek szerint egy olyan környezetben, ahol a szén-dioxid globális légköri átlagkoncentrációja 550 ppm (milliomod térfogatrész) értéket mutat, a termények fehérje-, vas- és cinktartalma 3-17 százalékkal lehet alacsonyabb, mint a jelenlegi, a 400 ppm-et kicsivel meghaladó érték esetén – írja az MTI.

Ezért a magas légköri szén-dioxid-koncentráció tápanyagban szegényebb terméshozamot eredményez.

A tanulmány szerint 2050-re, amikor a légköri szén-dioxid-koncentráció várhatóan eléri az 550 ppm körüli értéket, a bolygó lakosságának 1,9 százalékánál, vagyis 175 millió embernél jelentkezhet cinkhiány és 1,3 százaléknál, vagyis 122 millió embernél fehérjehiány. Emellett 1,4 milliárd nő és gyerek étrendjében csökkenhet 4 vagy több százalékkal a vasbevitel, ami növelheti a vérszegénység és más betegségek kockázatát.

A szakemberek hangsúlyozzák, hogy a már most tápanyaghiánnyal küzdő több milliárd ember állapota tovább súlyosbodhat a jövőben a kevésbé tápláló növényi élelmiszerek miatt.