Erzsébet

Egyensúlyozni segít a madarak hetedik érzéke

2002.11.02. 15:32
A rudakon és vezetékeken üldögélő madarakat egyensúlyérzékét egy erre specializálódott szerv segíti. A madarakat a leeséstől óvó pótlólagos érzékszervet német biológusok fedezték fel.
Második egyensúlyt érzékelő szerv segíti a vékony rudakon ülő madarakat. Erre a következtetésre jutottak galambokkal végzett kísérleteik során a bochumi Rurh egyetem kutatói.

Máshogy egyensúlyoznak repülés közben

"Az általunk felfedezett érzékszerv a gerincvelő kitüremkedéseiben helyezkedik el és kizárólag a járás és az álldogálás koordinációjáért felel" - nyilatkozta a dpa-nak Reinhold Necker biológus.

A belső fül ismert egyensúlyszerve ezzel szemben a repülés közben végzett mozgásokat szabályozza. A különböző mozgásformák annyira eltérőek, hogy az evolúció során kétféle érzékszerv alakult ki, mondta Necker.

A biológusok emiatt régóta gyanították, hogy a madarakban valahol egy második érzékszerv rejtőzik. Öt évi munkával sikerült felderíteni ennek elhelyezkedését és a működési elvét.

Álldogálás közben működik

A belső fülben elhelyezkedő emberi egyensúlyszervhez hasonlóan egy folyadékkal töltött hólyagban szőrszálak érzékelik a testmozgást. A jeleket idegsejtek továbbítják a madarak kisagyához és lábához.

A bochumi kutatók elméletét viselkedési kísérletek is alátámasztják, igazolva hogy az újonnan felfedezett érzékszerv csak járás és állás közben érvényesül. A kísérletekben az ezen a területen megsérült madarak repülni tudtak, de csukott szemmel már lefordultak a rúdon ülő társaik mellől.