Pandora, Gabriella

Megtalálták a gyermekkori leukémia kiváltóját

2009.04.01. 14:45 Módosítva: 2009-04-01 14:47:48
Tudósok azonosították azt a molekulát, ami gyermekkori leukémiát okozhat. Az emberi test teljesen hétköznapi fertőzések határára kezdi termelni a súlyos betegséget kiváltó TGF-molekulát.

A leukémiától szenvedő betegben elszaporodnak a fehérvérsejtek, megtámadják a csontvelőt, és emiatt a test nem képes elegendő normális vérsejtet termelni.

A kutatók korábban azonosítottak egy genetikai mutációt is, ami két gén fúziójával jön létre, már az anyaméhben. Ennek a hatására éretlen leukémiás sejtek jönnek létre, amik felhalmozódnak a csontvelőben, és csendes időzített bombaként akár 15 éven át megbújnak a gyermek szervezetében.

Kutatások szerint minden századik újszülött csecsemőben megtalálható ez a genetikai mutáció, de csak minden tízezredik gyermekben alakul ki a hatására leukémia. Ebből arra következtettek a tudósok, hogy valamilyen külső tényező alakítja át az éretlen leukémiás sejteket káros ráksejtekké.

A legfrissebb tanulmány szerint a TGF-molekula lehet ez a külső tényező. A molekula ugyanis jelentősen felgyorsítja az éretlen leukémiás sejtek osztódását, ami megnöveli a leukémia kialakulásának a veszélyét.

A felfedezésnek hála az orvosok megvizsgálhatják, hogy egy fertőzésre adott szokatlan immunválasz miként befolyásolja a leukémia kifejlődését, és talán a megelőzésre is találnak majd megoldást. Bár a fertőzés nyilvánvalóan csak az egyik kiváltó ok, a most bejelentett felfedezés alapján nagy szerepe lehet a gyermekkori leukémia kifejlődésében, írja a BBC.