Zelma, Rajmund
7 °C
11 °C

A 10 legdurvább bolti tömegjelenet

2009.06.09. 17:52 Módosítva: 2009.06.09. 17:52
A sajt csak a jéghegy csúcsa: szerte a világban a konzumhisztéria okozott már személyi sérülést és halált is. Összeállításunkban a legdurvább eseteket láthatják, és megszólal a pszichológus, aki szerint magának az árnak semmi köze a tumultushoz – az emberek viselkedését a szűkösnek beállított erőforrás és a versenyhelyzet határozza meg.

Magyarországon az első komoly bolti tömegjelenet 2002-ben zajlott le, az Electro World nyitónapján, amikor a vásárlók eldugították az autópályát, majdnem benyomták az áruház üvegajtaját, dulakodtak a rendőrökkel, és egy magatehetetlen társukat a fejük fölött adogatva mentették ki a pokolból. Nem sokkal később a Media Marktnak 2990 forintos porszívóakcióval sikerült ijesztő tömegjeleneteket előidéznie – a helyzet megoldásához kiemelt rendőrségi felügyeletre és a kerületieken kívül további erők mozgósítására volt szükség. Most vasárnap óta a Penny Market által leértékelt, tülekedést kiváltó sajt borzolja a kedélyeket.

Pszichológus: Ez már nem a sajt

„Minden szociálpszichológiai alapvetésben benne van, hogy ha valamire azt mondjuk, kevés van belőle, akkor az emberek kezdenek úgy viselkedni, mintha fontos lenne nekik. Ha valamiből kevés van, akkor is vágynak rá, ha egyáltalán nincs rá szükségük – mondja Dr. Fülöp Márta pszichológus, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa. – A szűkös erőforrás motivációt teremt, és evolúciós versengésre késztet – mondja a pszichológus. – Senki nem akar vesztes lenni. A helyzet arról szól, hogy győzni akar. És abban a pillanatban ez már másról szól. Ez már nem a sajt."

A pszichológus szerint az egyes emberek viselkedése a többiekétől is függ. Ha például valaki erőszakosan viselkedik, eszkalálja az agressziót. „A tömegben tülekedő emberek nem feltétlenül vannak interperszonális kapcsolatban. Ez versenyhelyzet, ők ellenfelek, sőt ellenségek" – mondja Dr. Fülöp Márta, aki szerint itt nincs szó sem kulturáltságról, sem iskolázottságról, csak arról, hogy a boltban sorakozó emberek ellenségként definiálják egymást, esetleg csalnak, majd a csalás csalást követ.

„Ha kitesznek az asztalra két tál süteményt, és az egyikből kevesebb van, a másikból több, mindenki az előbbit fogja választani" – mondja a pszichológus. A szűkösség hatására kialakuló tömegjeleneteket csakis megfelelő biztonsági intézkedésekkel lehet elkerülni. „Meg kell határozni és be kell tartatni a szabályokat, nagy erőkkel biztosítani a terepet. Az agresszíveket a rendőr elviszi, tehát kiesnek a versenyből. Így az lesz a nyertes, aki betartja a szabályt."

Dr. Fülöp Márta szerint egyébként a jelenségnek semmi köze az egyes termékek árához, csak ahhoz, hogy mekkora a verseny értük: ha valahol 900 forintba kerül a sajt, máshol pedig 898 forintba, tehát elhanyagolható az árkülönbség, akkor is az olcsóbbikért lesz tülekedés. Nem a két forint, hanem a versenyszituáció, az ösztönös győzni akarás miatt.

Tekintsük meg az alábbi szemléltető videókat!

A sajt az új sün

Ötszáz forintért árulta vasárnap a trappista sajt kilóját a Penny Market néhány vidéki városban, és az akció olyan sikeresnek bizonyult, hogy a sajtra vágyó tömegeket végül rendőri erővel kellett megfékezni. „A hangulat és látvány a háborús régiókra jellemző, éhező emberek önmagukból kivetkőzött viselkedésére kísértetiesen emlékeztet" - írja a YouTube-on egy vásárló, aki videón rögzítette az eseményeket. „Egy kiló sajtért meglökdösték és inzultálták egymást, gyerekeket tapostak és nyugdíjasokat tepertek le."

Öltönyben, négykézláb

Tavaly egy moszkvai üzlet 80%-kal leértékelt áron hirdetett meg laptopokat. Az alábbi videón látható, amint a felbőszült vásárlók négykézláb bekúsznak a felnyíló redőny alatt, öltönyben a pulton csúszva vetik magukat a laptopokra, és amikor nem sikerül megszerezniük őket, kisebb ökölharc keretében tesznek pontot a vita végére.

Mikró a fejbe

A Tatár Köztársaság fővárosában, Kazányban a Technoszila boltban néhány éve 400 rubelért, 15 dollárnak megfelelő összegért árulták a mikrohullámú sütőket. Az eseményről készült videón jól látható, hogy az eladók egy idő után nem tudnak mit kezdeni a háromórás várakozásban feldühödött tömeggel, így egyikük felmászik egy magaslatra, és, mint Dévényi Tibi bácsi a pontos labdát, a tömegbe dobálja a 7 kilós sütőket. A videóból nem derül ki, megsérült-e valaki.

Monoklis péntek

A fenti videók alapján a vásárlással egybekötött tömeghisztéria orosz, esetleg tatár sajátosságnak tűnhet, de ez csak a látszat. A bolti tömegjeleneteket az Amerikai Egyesült Államokban fejlesztették tökélyre, ahol helyszín és időpont alapján precízen jósolható a tumultus. A helyszín általában hipermarket, főleg a Wal-Mart, esetleg nagy elektronikai szaküzlet, így az idén csődbe ment Circuit City vagy a még létező Best Buy. Az időpont leggyakrabban a Black Friday, vagyis a Hálaadás napját követő péntek, ami az USA-ban hagyományosan a karácsonyi bevásárlás első napja, nagy kedvezményekkel. A sérülésekkel járó tumultus olyan gyakori, hogy a Black Fridayt (fekete péntek) sokan már csak Black-Eye Friday-nak, vagyis monoklis pénteknek nevezik. Az alábbi videón egy kedves vevő hajnali ötkor, 12 órás várakozás után bejut a Best Buyba, majd örömében azonnal meg is ver valakit.

Életemet egy Playstationért

Mint az alábbi felvételből kiderül, egy jó kis összecsapáshoz még az üzletbe sem kell feltétlenül bejutni, a fontos meccsek az áruház előtti parkolóban lejátszhatók. A kaliforniai Fresnóban 2006-ban a rendőrség előre felkészült az ostromra, hiszen a Best Buy akkor kezdte árulni a Sony új konzolját, a Playstation 3-at. A videón látszik, hogy a rendőrök megafonon igyekeznek jobb belátásra bírni a tömeget, de a rajongók nekimennek a sorfalnak, így erőszakkal kell őket mederbe terelni. Ugyanez az esemény látható egy másik felvételen is.

Harc az utolsó Xbox-ért

Hogy nemcsak a Playstationért érdemes harcba szállni, arra bizonyíték az alábbi videó, amelyben a Wal-Mart vásárlói egy Xbox-ért küzdenek meg életre-halálra. Ezt mindenki megúszta sérülés nélkül.

Micsoda csorda

A Circuit City tavaly novemberi ostromát örökíti meg az alábbi felvétel: a vásárlók viszonylagos rendben, de annál nagyobb sebességgel érkeznek az áruházba, többen eltévesztik az irányt, és kifarolnak a balkanyarban, kosarat pedig szinte senki nem vesz magához. „Micsoda állatcsorda" – jegyzi meg a vásárlókról a felvétel készítője, feltehetően a bolt egyik alkalmazottja.

Total mayhem

Tragikus véget ért tavaly a Fekete Péntek egy Long Island-i Wal-Martban, ahol a felbőszült tömegből több százan gyalogoltak át az áruház egyik alkalmazottján. A szemtanúk szerint a tömeg még az áldozat segítségére érkező mentősöket is elsodorta. A 34 éves eladó, aki éppen a vásárlókat igyekezett megrendszabályozni, a kórházba szállítás után egy órával belehalt sérüléseibe. Az áruház „szerencsétlennek" nevezte a történteket.

Eltaposták, meghalt

Egy Wal-Martban történt a tavalyi karácsonyi bevásárlási szezon másik halálesete is. Az amatőrvideón a bolt egyik a tömeg által eltaposott alkalmazottját próbálják újraéleszteni, sikertelenül.

Egy igazi hős

A leértékelt árukért folytatott küzdelemben nemcsak barbárok és áldozatok, hanem hősök is akadnak. Az alábbi videón a 2007-ben a michigani Grand Rapids Wal-Martja ellen indított Fekete Pénteki-i roham látható. Egy nő elesik a bejáratnál, de egy férfi fölé áll, és az amerikai fociból ismert, úgynevezett tackle-mozdulatokkal üti le azokat, akik éppen rálépnének a földön fekvő nőre. A nő felállni nem nagyon tud, vagy nem akar, arra azonban jut ideje, hogy még fektében visszategye a fejére leesett parókáját. Az akció végén két vásárlót kellett kórházba szállítani.