Auguszta

Megtalálták a gént, amitől alkoholisták lesznek a majmok

2009.08.18. 16:17 Módosítva: 2009-08-18 16:17:27
Amerikai kutatók megtalálták azt a gént, aminek egy mutációja hatására a kísérleti majmok mértéktelen alkoholfogyasztásba kezdtek, amikor csak lehetőségük támadt rá.

A Proceedings of the National Academy of Sciences szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint a makákók egyes példányai nagyon különbözően reagáltak arra, ha sört adtak nekik. Volt, amelyik az ivás után hamarosan elaludt, volt barátságos részeg majom, de olyan is, amelyik agresszív lett. A kutatók megfigyelték hogy néhány példány rettentő sokat ivott, óránként 4-5 sörrel is végzett, holott a sör ízét és erős szagát nem igazán kedvelték az állatok, csak az alkohol hatásáért ittak.

A sokat ivó példányoknál a genetikai vizsgálat megállapította, hogy a kortikotropin nevű hormon termelését szabályozó gén mutációja hozható összefüggésbe az állatok viselkedésével.

A CRF (corticotrophin releasing factor) nevű génhez hasonló az emberben is működik, ennek az aktivitása nagyban befolyásolja, hogyan reagálunk a stresszre. Ha túl aktív lesz, az szorongáshoz, depresszióhoz, és egyes esetekben alkoholizmushoz vezethet. A kutatók szerint a speciális génvariánssal rendelkező majmok a szorongás oldására nyúltak a piához.

A kutatók szerint a felfedezés áttörést hozhat az embereknél is az alkoholizmus kezelésében, egyszerűen úgy, hogy az arra hajlamosaknál a gén aktivitását csökkentik – bár a tanulmány egyik szerzője, Christina Barr a BBC-nek adott nyilatkozatában azért megjegyezte, hogy az alkoholizmus jóval bonyolultabb jelenség annál, hogy egy gén szabálytalan működését hibáztassuk érte.