Ki akarja felrobbantani a kémialabort?
További Tudomány cikkek
Ön is szerette volna annak idején felrobbantani a kémialabort? – teszik fel a költői kérdést a Kutatók Éjszakája szervezői, idén már negyedik alkalommal (ha a 2005-ös, nulladik évet nem számítjuk) a szeptember 25-i nagy nap előtt. A rendezvényre több tízezer érdeklődőt várnak, akik az igenlő válasz mellett a saját szemükkel is látni akarják, hogyan lehet házilag DNS-t kivonni, vagy kíváncsiak a szuperlézerre.
Magyarországon, ahogy egész Európában, hanyatlóban van a természettudományok népszerűsége, csökken a kutatói pálya vonzereje, mondta el Tordai Péter, az eseményt szervező Tempus Közalapítvány megbízott igazgatója. Bár a popkultúrában a Dr. House-tól a Helyszínelőkig mindenhol azt látjuk, hogy a tudomány menő, a gyakorlatban az ehhez társuló első asszociáció, az évtizedes tanulás nem túl vonzó. A Kutatók Éjszakája azon van, hogy az éjjeli (ami valójában annyira nem is éjjeli, délutántól éjfélig zajlanak a programok) programokkal bebizonyítsa, hogy a tudomány érdekes és izgalmas is lehet. Ennek titka pedig az, hogy nemcsak előadások passzív nézői, hanem látványos kísérletek résztvevői is lehetnek azok, akik a tudománynak áldozzák a péntek estét.
Húsz városban több száz program várja az érdeklődőket, a teljes kínálatot végignézni teljesen lehetetlen, már csak azért is, mert sok attrakciónál már az előzetes regisztrációval betelt a nézőtér. Tavaly összesen 45 ezren voltak a Kutatók Éjszakáján, idén több a program mint akkor volt, így talán meglesz az 50 ezer is. Már csak azért is, mert minden helyszínre ingyenes a belépés, oda is, ahol más napokon belépődíjat szednek (mint a Csodák Palotája).
Miután ezt mind megtudhattuk a sajtótájékoztatón, belenézhettünk a 625 péntek esti program egyikébe, a BME Repülőgépek és Hajók Tanszék repülőszimulátorába. A pilótafülke az eredetire hasonlító műszerekkel és kezelőszervekkel félig Boeing 737, félig Airbus, a szélvédő elé pedig projektor küldi a képet, ami a Microsoft-féle Flight Simulatorból jön. A gépen nem pilótatanulók gyakorolnak, hanem tudományos kísérletek folynak, például a két géptípus eltérő kormányzási módszerein mérik, milyen reakcióidővel tudnak reagálni a pilóták vészhelyzet esetén.
És biztos vagyok benne, hogy órák után csak úgy a móka kedvéért is maradnak kicsit repkedni, mert óriási élmény; én ugyan Ferihegytől nagyjából Vecsésig a földön gurultam a 737-essel, de aztán sikerült felszállnom, és hosszú percekig nem zuhantam le, büszke is voltam magamra. Ennyit arról, hogy a programokat a 10 és 18 év közötti korosztálynak szánják elsősorban, hátha megjön a kedvük, hogy egyetemre menjenek és tudós legyen belőlük.