Simon, Szimonetta
Index - In English In English Eng

Megalkották a DNS háromdimenziós modelljét

2009.10.15. 10:15 Módosítva: 2009.10.15. 10:38
Amerikai kutatók elsőként alkották meg az emberi örökítőanyag háromdimenziós modelljét. Ezzel sikerült rájönniük, hogyan fér be a két méter hosszú DNS-lánc az egy századmilliméter átmérőjű sejtmagba. Eddig rejtély volt, hogy a hárommilliárd bázispárt számláló fonal ezt miképp oldja meg.

A cambridge-i Broad Intézet kutatói úgy tették láthatóvá a genom térbeli szerkezetét, hogy a sejtmagban szorosan egymás mellett elhelyezkedő DNS-fonalakat összeragasztották, majd több millió darabra bontották szét, végül térbeli térképpé szervezték, amelyen látszanak a szomszédi viszonyok. Eredményeiket a Science című tudományos szakfolyóiratban tették közre.

Olyan, mintha egy lombfűrésszel háromdimenziós puzzle-t állítottunk volna elő, majd számítógépes segítséggel kiraktuk volna - magyarázta a tanulmány egyik szerzője, Nynke van Berkum. A háromdimenziós modell elárulta, hogy a sejtek örökítőanyagukat két részlegre osztják. Az elsőben találhatóak az aktív gének, amelyekhez könnyen hozzáférnek a fehérjék és más vezérlőegységek. A másodikban rejlik a passzív DNS, szorosan összecsomagolva. Az egyes DNS-molekulák az aktuális követelményeknek megfelelően váltanak a gyár és a pihenőtér között.

Az információtárolásra a természet egy szupersűrű, csomómentes modellt alkotott meg. A DNS egy úgynevezett fraktálgömbben tömörödik össze. Itt több billiószor nagyobb az információsűrűség mértéke, mint egy számítógép chipjén. A szervezettség révén azonban az örökítőanyag nem gabalyodik össze, továbbra is használható, olvasható marad a sejt számára. A fraktálgömb létezése elméleti síkon már több mint húsz éve felmerült, de csak ez az új módszer bizonyította.