Jolán

Mutáns enzimekkel a kokain ellen

2010.01.08. 16:15 Módosítva: 2010-01-08 16:17:14
A DM CocE kódnevű enzim baktériumokból származik, és mutációval állítják elő. Előbb bontja le a kokain hatóanyagát, mint hogy a szervezet észrevenné, hogy drogot kapott.

Az amerikai The Scripps Research Institute kutatóintézet tudósai olyan, bakteriális eredetű enzimet állítottak elő génmanipulációval, ami képes a kokain hatóanyagát lebontani még azelőtt, hogy az emberi szervezet reagálna rá. A drog így hatástalanná válik, tehát függőség sem alakul ki.

A Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics című tudományos szaklapban közölt tanulmány szerint a DM CocE kódnevű enzim (double mutated cocaine esterase, vagyis duplán mutálódott kokain-eszteráz) patkánykísérletekben tökéletesen működött. A kokainra rászoktatott patkányok hamar megtanulták, hogy a ketrecükben egy gombra rálépve mindig új adagot kapnak a szerből, és használták is a gombot. Azonban amikor az ételükbe belekeverték az enzimet, a kokain hatástalanná vált, és a függőség is megszűnt.

A kísérletekből az is kiderült, hogy kellően nagy dózis kokain bevitelével semlegesíthető az enzim hatása, és az is, hogy kizárólag a kokain hatóanyagát bontja le a DM CocE – bár valószínűleg mutációval létre lehet hozni más drogok ellen hatékony enzimeket is.

A kutatók között felmerült a lehetősége annak, hogy az ivóvízbe kellene keverni az enzimet, hogy azzal drogfüggők ezreinek az életét mentsék meg; ahogyan például az étkezési sóhoz jódot adnak közegészségügyi céllal.