Alfréd
-3 °C
3 °C

Mindenképpen ártalmas az ülő életmód

2010.01.19. 15:00 Módosítva: 2010-01-19 15:04:51
Az egész napos ülés jelentősen növeli az életmóddal összefüggő betegségek kockázatát. Ezen még a gyakori edzés sem segít, mindig oda kell figyelni, hogy sokat mozogjunk.

A keringést felgyorsító fizikai aktivitás egészségügyi haszna vitán felül áll, mert segít megelőzni egyebek közt a szívérrendszeri betegségeket, a diabéteszt és az elhízást. A stockholmi Karolinska Intézet kutatómunkáját vezető Elin Ekblom-Bak ugyanakkor azt javasolta, hogy vezessenek be új meghatározást az inaktivitásra. "Az ülő életmódot inkább az izmok inaktivitásaként kellene definiálni, mint a testmozgás hiányaként" - mondták a svéd szakemberek.

Egy nemrégiben közzétett ausztrál vizsgálat megállapította, hogy minden egyes ülve töltött óra 26 százalékkal növelte a metabolikus szindróma kialakulását a nőknél, függetlenül attól, hogy mellette aktív testmozgást is végeztek. A metabolikus szindrómát a magas vérnyomás, a hasi elhízás, a magas koleszterinszint és az inzulinrezisztencia jellemzi.

A legújabb kutatások felhívták a figyelmet egy enzim, a lipoprotein lipáz (LPL) kulcsszerepére. Ez az enzim a testzsír lebontásában működik közre. Állatkísérletekből kiderült, hogy az LPL aktivitása jóval alacsonyabb volt azoknál a patkányoknál, amelyeket nem hagytak jönni-menni, ezáltal csökkent izomaktivitásra kényszerítettek.

A kutatók úgy vélik, hogy a helyi izomaktivitás általános fenntartása fontosabb, mint az izom-összehúzódások erőssége. Ez azt jelenti, hogy az embernek nemcsak gyakori testmozgásra van szüksége egészsége megőrzéséhez, de arra is figyelni kell, hogy kerülje a hosszú egy helyben ülést.

A lift használata helyett a lépcsőjárást, az íróasztalnál végzett munka gyakori, pár perces megszakítását, autózás helyett sok gyaloglást ajánlanak a szakemberek.