Bizonytalan tanítónők miatt gyengék a lányok matekból?
Bár egyre csökkenő mértékben, de még mindig elmaradnak a nők teljesítményei a matematika egyes területein az Egyesült Államokban. Egy elsős és másodikos diákokat vizsgáló kutatás alapján a jelenség egyik oka az lehet, hogy a matektudásukban bizonytalan tanítónők a félelmüket is átadják a kislányoknak.
A kisiskolások általában azonos nemű felnőtteket tekintenek példaképnek, és egy olyan tanítónő, aki szorong saját matematikatudása miatt, azt a sztereotípiát erősítheti, miszerint a fiúk jobbak a matekban, mint a lányok - magyarázza Sian L. Beilock, a Chicagói Egyetem pszichológia tanszékének docense.
Beilock és kollégái 52 fiút és 65 lányt vizsgáltak, akiket összesen 17 különböző tanár tanított. A Egyesült Államokban az alsós osztályokban tanítók 90 százaléka nő, a kutatásban ez az arány 100 százalék volt.
Mint az amerikai tudományos akadémia lapjának (PNAS) keddi számában megjelent tanulmányból kiderül, az iskolaév elején a diákok matematikai készsége és a tanárok szorongásszintje között nem volt összefüggés. A tanév végére azonban megváltozott a helyzet. Minél bizonytalanabb volt egy tanítónő a saját tudásával kapcsolatban, annál nagyobb arányban értettek egyet lány tanítványai azzal, hogy "a fiúk a matekban, a lányok az olvasásban jók". Aki ezzel a kijelentéssel egyetértett, rosszabbul is teljesített a matekteszteken.
Korábbi tanulmányok szerint a főiskolások között a tanítóképzős hallgatók szoronganak leginkább a matematika miatt. A kutatók a tanítóképző szakokon erősíteni kell a matematikai képzéseket, illetve a tanárok pozitív hozzáállását.
Janet S. Hyde, a Wisconsin-Madison Egyetem pszichológia professzora üdvözölte a kutatást, melynek eredménye egybevág saját tapasztalataival. Szerinte azok a lányok, akik abban a hitben nőnek fel, hogy a nők rosszabbak matematikából, tanulmányaik során elkerülik a magasabb szintű matekkurzusokat. Ezzel számos nagy presztízsű, jól jövedelmező tudományos és technológiai szakmából szorulnak ki.