Salamon

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Megtalálták a legősibb poros galaxist

2010.01.27. 15:45 Módosítva: 2010-01-27 15:45:11
Az eddig ismert legöregebb, 12 milliárd fényévre lévő poros galaxist fedezte fel a Bonni Egyetem vezetésével dolgozó csillagászok egy csoportja.

Találtak egy csillagrendszert, amely már az univerzum 1,5 milliárd éves korában is létezett. Ez az eddigi legöregebb a poros galaxisok közül. A világegyetem gyermekkorába való betekintést egyfajta természetes teleszkóp tette lehetővé Kirsten Knudsen és kollégái számára. A tudósok véletlenül bukkantak rá az eddig ismeretlen ősi galaxisra, amely több méretes rendszer mögött bújt meg. Ezen galaxisok nehézségi ereje távcsőként nagyította fel a poros galaxist.

Az újonnan felfedezett ősi galaxis a halványabbak közé tartozik, mérete a Tejút rendszerének mindössze alig egytizede. Viszont annál produktívabb: szinte futószalagszerűen, a mi galaxisunknál százszor gyorsabban születnek benne új csillagok.

A szóban forgó poros galaxis azok közé a szubmilliméteres tartományban lévő csillagrendszerek közé tartozik, amelyek csak azért láthatók, mert az csillagközi anyagot fiatalabb és nagyobb csillagok sugárzása melegíti fel. A távoli univerzumban már fedeztek fel ilyen galaxisokat, de olyat, ami halványan fénylik, még nem.

A tudósok az Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban számoltak be felfedezésükről, amelyet a Hawaiin működő teleszkópokkal és a Hubble űrtávcső segítségével értek el.