Hedvig

Argentin tóban kutatják a marsi életet

2010.08.13. 11:46
Argentína kietlen, északnyugati részén egy tó árulkodhat arról, hogyan kezdődhetett a földi élet, és hogyan létezhetne más bolygókon. Argentin kutatók szuperbaktériumok millióit találták az oxigénben szegény Diamante-tóban, amely egy hatalmas vulkánkráter közepén fekszik 4600 méterrel a tengerszint felett.

A baktériumok élőhelye a kezdetleges Földön uralkodó körülményeket idézi. Nagy koncentrációban van itt arzén és különböző lúgos vegyületek. Maria Eugenia Farias, a felfedezők egyike szerint így lehetőség nyílik betekinteni a múltunkba, valamint más bolygók életébe.

Az úgynevezett extremofil, tehát szélsőséges körülményeket kedvelő baktériumok a világ más tájain is előkerültek, és jelentős kereskedelmi értéket képviselhetnek. Egyik példája a zsírlebontó baktérium, amelyet mosószerekben használnak fel.

A most felfedezett baktériumok azonban kivételes módon poliextremofilek, ami azt jelenti, hogy a legzordabb körülmények együttesében érzik jól magukat - magyarázta Fairas, aki az argentin Nemzeti Tudományos és Műszaki Kutatótanács mikrobiológusa.

A tóban szélsőséges feltételek egész sora uralkodik: az arzén koncentrációja húszezerszerese az ivóvízben megengedett határértéknek, hőmérséklete pedig gyakran esik fagypont alá. Csupán azért nem fagy meg, mert ötször nagyobb a sókoncentrációja, mint a tengervízé.

to

A baktériumok DNS-e úgy mutálódott, hogy túlélje az ilyen magasságokban jellemző ultraibolya sugárzást, és az alacsony oxigénszintet. Ez érdekessé teheti őket a gyógyszeripar számára, de akár a jövő naptejében is felhasználásra kerülhetnek.

Farias és csapata a baktériumok metagenomját szeretné előállítani. Ez olyan előremutató eljárás, amely a mikrobák egész kolóniájának DNS-éről alkot képet. Amennyiben sikerül támogatást szerezniük tervükhöz, Argentínában tanulmányozhatnák a baktériumokat, jövedelmező szabadalmakhoz juttatván így a dél-amerikai országot.