Orsolya
Index - In English In English Eng

Mikrobák falták fel a BP-kútból kiömlött olajat

2010.08.25. 10:18
Egy nemrégiben felfedezett mikrobafaj gyakorlatilag eltüntette a BP olajkútjából kifolyt, Manhattan nagyságú, víz alatti olajfoltot, amelynek a létezéséről a múlt héten számolt be a média - jelentették be amerikai kutatók.

A mikrobákat minden jel szerint stimulálta az április óta a tengerbe ömlő olaj, ennek következtében olyan eredményesen bontották le a szénhidrogén-molekulákat, hogy a felhő mára gyakorlatilag kimutathatatlanná vált - közölte a Science folyóiratban a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium munkatársainak Terry Hazen professzor által vezette csoportja.

A sötét és hideg, mélyvízi életkörülményekhez alkalmazkodott, proteobaktériumok a vártnál gyorsabban bontották le a kőolajat, úgy, hogy közben nem ritkították meg jelentősen a víz oxigéntelítettségét, ahogy azt a legtöbb olajfaló baktérium szokta. A víz oldott oxigéntartalma létfontosságú a halállomány számára.

A baktériumok 5 fokos vízben, a tengerszint alatt 1100 méter mélyen tenyésznek, ami nagyjából egybeesett a víz alatti olajfelhő elhelyezkedésével.