Kórokozóknak kedvez a fajok kihalása

2010.12.06. 10:11
A csökkenő fajgazdagság kedvez a kórokozók elterjedésének, ami veszélyezteti az emberi egészséget.

Sok állat és növény kihalása miatt olyan szervezetek tudnak elszaporodni, amelyek közvetve vagy közvetlenül kedveznek a kórokozók elterjedésének. A jelenség minden lehetséges patogén szervezetet érint, vírusokat, baktériumokat és gombákat egyaránt - írja a New York-i Bard Egyetem csapata a Nature című folyóiratban.

A biológiai sokféleséget az utóbbi ötven évben súlyos veszteségek érték. A kutatók úgy vélik, hogy a kihalás jelenlegi üteme az elmúlt korszakokét száz- vagy akár ezerszeresével is meghaladja. A következő ötven évben pedig százszor annyi faj pusztulhat ki, mint napjainkban.

A kutatók által összesített adatok tanúsága szerint azok az állatok és növények, amelyek a leghamarabb halnak ki, gyakran egyfajta védőszerepet töltenek be a kórokozókkal szemben. Ennek oka lehet például, hogy csak egymást fertőzik meg, és csupán kevéssé vagy egyáltalán nem érintkeznek más fajokkal.

A túlélő, robusztus fajok ezzel ellentétben gyakran előkészítik a terepet a mikrobák számára, mert ők maguk például nem betegszenek meg, de átadják azokat másoknak.

Ez az összefüggés számos ökoszisztémát érint: az Észak-Amerikában honos oposszum állománya például vészesen megcsappant az erdőirtások miatt, ennek hatására a fehérlábú egerek elszaporodtak, velük együtt pedig élősködőik, a feketelábú kullancsok is. Ezek az emberre veszélyes Lyme-kórt kiváltó baktériumokat is terjesztik.

A kutatók ezért szorgalmazzák, hogy a fertőzések féken tartása végett az emberiség őrizze meg a fennálló ökoszisztémákat, hogy a bennük élő fajok is fennmaradhassanak. "Ha tovább csökken a biológiai sokféleség, és egyre mérséklődik az ember és állat között fennálló akadály, ideális körülményeket hozunk létre a fertőző megbetegedések terjedésének" - figyelmeztettek.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport