Génteszt dönthet az alvadásgátló hatékonyságáról

2010.12.20. 11:47 Módosítva: 2010.12.20. 13:55

A Nature Medicine című szakfolyóiratban vasárnap tették közzé kölni kutatók eredményüket, mely szerint a paraoxonáz-1 (PON1) jelű enzim alapvetően fontos a Plavix (generikus nevén a klopidogrél) aktiválásában. Lehetséges, hogy a későbbiekben genetikai vagy vértesztet végeznek majd az orvosok annak megállapítására, kinek adjanak rögképződést gátló szert.

Büntessen! Mekkora bírsággal sújtaná ezt a cikket az új médiatörvény értelmében?

A Sanofi-Aventis és a Bristol Myers Squibb által gyártott Plavix éves forgalma 9,5 milliárd dollár körül van. Európa egy részében már lejárt a gyógyszer szabadalmi védettsége, míg az Egyesült Államokban 2012-ig élvez oltalmat.

A Dirk Taubert által vezetett kutatócsoport egy új genetikai tényezőt talált, amelyről úgy vélik, alapvetően felel azért, hogy a páciensek miként reagálnak a szerre. A kutatók olyan koronáriás szívbetegségben szenvedő - európai eredetű - pácienseket vontak be vizsgálatukba, akiknél sztentbeültetés után Plavixot alkalmaztak a vérrögképződés megelőzésére. A tanulmány szerint a szerre adott eltérő válaszok 75 százaléka a PON1 termelődésében lévő különbségekhez volt köthető.

• Hírek