Először repült a 747-8
További Tudomány cikkek
Több mint négyórás próbarepülést hajtott végre a hétvégén minden idők legnagyobb Jumbója: a Boeing 747-8-as Washington állam felett repülve debütált, mielőtt Seattle-ben leszállt.
Tetszett neki
A meghosszabbított törzsű, négy hajtóműves Boeing 747-8-as berepülőpilótája kedvezően nyilatkozott az új géptípus repülési tulajdonságairól, kiemelve annak könnyű kezelhetőségét. A gép a 747-es alaptípusnál hat méterrel hosszabb, új pilótakabinja van, új belső berendezései, és újfajta hajtóművei miatt halkabban és energiatakarékosabban repül, mint 747-es elődei.
A gép bemutatója februárban volt, a típus létrehozásában komoly szerepe volt az európai Airbus A380-nak, ami elvette a korábbi rekordertől, a 747 400-tól a legnagyobb utasszállító címét.
A 747-8-as bejelentésére csak 2005-ben került sor: ekkor kezdték el a komolyabb tervezési munkát is, ekkor döntött úgy az amerikai vállalat, hogy megpróbálja az eredetileg a hatvanas években tervezett Boeinget úgy áttervezni, hogy az versenyképes legyen az Airbusszal.
Megrendelő mindenesetre akad: eddig 107 darabot kértek a Boeingből, bár ezek többsége a teherszállító 747-8F variáns, a 747-8I-re az érdeklődés elég gyér. Csak 38-at kértek a típusból, nyolcat az amerikai Boeing Business Jet, ötöt a Korean Air és húszat a legnagyobb felvásárló, a Lufthansa.
Kevesebb jelentkező
Legnagyobb konkurensével, az Airbus A380-assal összevetve nem tűnik átütő sikernek az új Boeing, az európai gépre ugyanis jelenleg 244 megrendelés van érvényben, és ezek mindegyike utasszállító: a 380-800F-jelű teherszállító variáns gyártását a késések miatt törölték, így ebben a kategóriában nem is versenyez egymással a Boeing és az Airbus, a másikban meg nyolcszoros az európai cég fölénye.
Pedig a 747-8I óriásit lépett előre a 747-400-ashoz képest: harminc százalékkal csöndesebb annál, 16 százalékkal költséghatékonyabb, ráadásul háromosztályos elrendezés esetén 51 utassal többet tud szállítani: 467-et.
A már 63 legyártott gépnél tartó Airbus azonban ennél is többet tud: olyan csöndes, mint a Boeing, de a tapasztalatok szerint 20 százalékkal fogyaszt kevesebbet egy utasra leosztva, mint a 747-400-as, ráadásul 525 utast tud egyszerre elvinni, még mindig 12 százalékkal többet, mint az új vetélytárs. Márpedig ennek óriási jelentősége van, mert a forgalmasabb repülőtereken nehéz szabad helyet és leszállási időpontot találni, aminek ráadásul keményen meg is kérik az árát, a légitársaságok tehát abban érdekeltek, hogy egy fordulóval minél több utast el tudjanak szállítani.
A német Lufthansa lesz az első légitársaság, amelyik flottájában alkalmazza az új típust, és azzal számol, hogy jövőre a repülőgép már üzembe is állhat. Addig még 600 órányi próbarepülés vár a gépre.