Teréz

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

A szerotonin hiánya homoszexualitást okoz

2011.03.28. 16:59
Kínai kutatók a pekingi egyetemen, illetve a szintén pekingi nemzeti biológiatudományi intézetben egérkísérletekkel bizonyították, hogy a szerotonin nevű anyag meghatározó befolyással van a nemi identitás kialakulásában.

A szerotonint az emberi szervezetben a központi idegrendszer és a gyomor-bél rendszer állítja elő, és fontos szerepet játszik a hangulat, az alvás, az étvágy, és a szexuális vágy szabályozásában. Az extasy tabletták hatóanyaga, az MDMA nagy mennyiségű szerotonint szabadít fel az agyban, erre ezen alapul a hatásmechanizmusa.

A szerotonin és a nemiség közti összefüggést többször bizonyították már, például azok az antidepresszánsok, amelyek a szerotonintermelést serkentik, sok esetben csökkentik a páciensek szexuális vágyát.

A kínai kutatók genetikailag úgy manipulálták a kísérleti egereket, hogy a szerotonint termelő neuronjaik ne működjenek. A szeretoninhiányos egerek viselkedését megfigyelve a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy megsokszorozódott a hím egereknél az azonos neműekhez való vonzalom (erre például a többi egér szagolgatásából lehet következtetni, de gyakran meg is próbáltak hím egerekkel párosodni). A homoszexuális egerek aránya a szerotoninhiány következtében elérte a 60 százalékot a kísérleti állatok között.

Amikor a génmanipulált egerekben mesterségesen visszaállították a szerotonin szintjét, azok visszatértek a nőstényekhez, azonban ahogy az átlagos szint fölé emelték azt, újra homoszexuálissá váltak.

A kísérletről a Nature tudományos magazinban megjelent tanulmány szerzői óva intenek attól, hogy elhamarkodott következtetéseket vonjunk le az eredményektől, de azt valószínűsítik, hogy a szerotoninszint átlagostól való nagyarányú eltérése bármilyen irányban az embereknél is a bi-, illetve homoszexualitás nagyobb esélyével jár együtt.