Az ülőmunka megduplázza a bélrák kockázatát

2011.04.21. 06:48

Egy évtizedes ülőmunka megkétszerezi egyes bélráktípusok kockázatát, még akkor is, ha az irodista a munkaórákon túl rendszeresen végez testmozgást - idézte szerdán ausztrál kutatók megállapítását a Daily Telegraph.

Nagy-Britanniában évente mintegy 40 ezer embert diagnosztizálnak bélrákkal, és 16 ezer hal meg miatta. A páciensek 70 százaléka él a diagnózist követő egy év elteltével és fele éli túl legalább öt évvel.

A bélrák kialakulásában közrejátszanak genetikai és környezeti tényezők is. Utóbbiak közül az életmódbeli kockázati faktorok a legjelentősebbek: a nagy zsírtartalmú étrend, a sok vörös hús fogyasztása, a nagy mennyiségű alkohol bevitele és a mozgásszegény életvitel.

A Nyugat-Ausztráliai Egyetem kutatói 918 béldaganatos és 1021 tumormentes ember adatait hasonlították össze. Az önkénteseket kikérdezték munkájukról, életmódjukról és fizikai aktivitásukról. Ezek alapján megállapították, hogy a legalább 10 éven át ülőmunkát végző embereknél 94 százalékkal nagyobb volt a bélrák megjelenésének kockázata a disztális részen, a bélrendszer alsó szakaszán, és 44 százalékkal nagyobb volt a végbélrák kialakulásának valószínűsége.

A kutatók szerint bármennyi fizikai aktivitást iktattak szabad idejükbe az emberek, az nem tudta ellensúlyozni a hosszú éveken át folytatott ülőmunka káros hatását. "A megállapításnak foglalkoztatás-egészségügyi jelentősége van" - hangsúlyozták a tanulmány szerzői.

A kutatási eredményeket az American Journal of Epidemiology című szakfolyóirat legfrissebb számában ismertették.

A Meta továbbra is korlátozza az Index Facebook elérését, így hiába követ minket, híreink nem követik Önt. Facebook-videón mutatjuk, mi lehet ennek az egyik ellenszere, de ha első kézből akar értesülni a legfontosabb hírekről, töltse le az applikációnkat az App Store-ból vagy a Google Playből, illetve kövesse Twitter-csatornánkat!

• Vennék